Migreeniä sairastavien työkyvyn lukutaito - Kehittämisehdotus Suomen Migreeniyhdistykselle
Leinonen, Hannele (2023)
Leinonen, Hannele
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301051066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301051066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää migreeniä sairastavien oman työkyvyn lukutaitoa ja työkykyä sekä esihenkilön roolia näiden tukemisessa. Tarkoituksena oli myös muotoilla migreeniä sairastavien työkyvyn lukutaitoa valmentavia kysymyksiä esihenkilöiden käyttöön sekä tuottaa Suomen Migreeniyhdistykselle kehittämisehdotus migreeniä sairastavien työkyvyn tuesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää migreeniä sairastavien oman työkyvyn lukutaitoa, parantaa migreeniä sairastavien ja esihenkilöiden välistä vuorovaikutusta valmentavien kysymysten avulla sekä vahvistaa migreeniä sairastavien toimijuutta työkykynsä ylläpitämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Määrällisten ja laadullisten menetelmien yhdistelmänä toteutetun tutkimus- ja kehittämistyön aineiston muodostivat kyselytutkimuksesta (vastauksia 266 kpl), kehittämistiimin työskentelystä sekä valmentavien kysymysten testaamisesta saadut aineistot.
Opinnäytetyön tulosten mukaan migreeniä sairastavat osaavat lukea omaa työkykyään melko hyvin. Työkyvyn lukutaidon perustana näyttäytyy toimintakyvyn vaihtelun tunnistaminen. Migreeniä sairastavan työkyvyn edistämisessä merkittävä tekijä on itsensä johtamisen taidot. Esihenkilön rooli migreeniä sairastavien työkyvyn tukemisessa voi olla merkittävä ja ennakoivan työkykyjohtamisen merkitys on suuri. Migreeni on usein työkykyyn voimakkaasti vaikuttava sairaus.
Opinnäytetyössä muotoiltiin ja testattiin työkyvyn lukutaitoa valmentavia kysymyksiä, joiden arvioidaan voivan parantaa esihenkilöiden ja migreeniä sairastavien välistä ymmärrystä. Ne ohjaavat migreeniä sairastavaa pohtimaan ja sanoittamaan yksilöllistä oireiluaan sekä konkreettisia ratkaisu- ja tukimahdollisuuksia yhdessä esihenkilön kanssa. Valmentavien kysymysten käyttäminen voi tehdä työkykykeskustelusta arkipäiväisempää, rakentaa luottamusta, lisätä ennakoivaa otetta ja ohjata löytämään työkykyä tukevia ratkaisuja arjessa. Opinnäytetyön kokonaisuuden perusteella muotoiltiin kehittämisehdotus Suomen Migreeniyhdistykselle. Opinnäytetyön perusteella migreeniä sairastavien työkyvyn tukemisessa on keskeistä tuen kokonaisvaltainen ja ennakoiva ote sekä migreeniä sairastavan toimijuuden vahvistaminen. Lisäksi työkyvyn tukijärjestelmät vaativat kehittämistä. The purpose of the thesis was to investigate the working ability literacy and working ability of migraine sufferers and the role of a supervisor in supporting them. The purpose was also to prepare coaching questions for the supervisors to improve the working ability literacy of employees with migraines and to produce a development proposal for the Finnish Migraine Association to support the working ability of migraine sufferers. The aim of the thesis was to promote migraine sufferers' own working ability literacy, to improve the interaction between migraine sufferers and supervisors through coaching questions, and to strengthen the agency of migraine sufferers in maintaining their ability to work.
The thesis was implemented as a constructive study. The material for the research and development work was gathered with a combination of quantitative and qualitative methods and included the data obtained from a survey (266 replies), developmental teamwork and testing of the coaching questions.
According to the results, migraine sufferers know how to read their ability to work quite well. Recognizing the variation of functional ability appears to be the basis of working ability literacy. Self-management skills are a major factor in promoting their working ability. The supervisor's role in supporting working ability can be significant, and the importance of proactive working ability management is considerable. Migraine is often a disease that strongly affects the ability to work.
The coaching questions were designed and tested in this thesis to train the working ability literacy. These questions are estimated to improve the understanding between the supervisor and the migraine sufferer. They guide the migraine sufferer to explain and verbalize their individual symptoms and seek for a concrete solution and possible support together with the supervisor. The coaching questions can make the working ability discussion more informal, build trust, increase a proactive approach, and guide to find solutions that support ability to work in everyday life. Based on the entire thesis, a development proposal for the Finnish Migraine Association was also formulated. Based on the thesis, in supporting the ability to work, a comprehensive and proactive approach and strengthening the agency of the migraine sufferers are essential. In addition, the support systems for working ability require development.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Määrällisten ja laadullisten menetelmien yhdistelmänä toteutetun tutkimus- ja kehittämistyön aineiston muodostivat kyselytutkimuksesta (vastauksia 266 kpl), kehittämistiimin työskentelystä sekä valmentavien kysymysten testaamisesta saadut aineistot.
Opinnäytetyön tulosten mukaan migreeniä sairastavat osaavat lukea omaa työkykyään melko hyvin. Työkyvyn lukutaidon perustana näyttäytyy toimintakyvyn vaihtelun tunnistaminen. Migreeniä sairastavan työkyvyn edistämisessä merkittävä tekijä on itsensä johtamisen taidot. Esihenkilön rooli migreeniä sairastavien työkyvyn tukemisessa voi olla merkittävä ja ennakoivan työkykyjohtamisen merkitys on suuri. Migreeni on usein työkykyyn voimakkaasti vaikuttava sairaus.
Opinnäytetyössä muotoiltiin ja testattiin työkyvyn lukutaitoa valmentavia kysymyksiä, joiden arvioidaan voivan parantaa esihenkilöiden ja migreeniä sairastavien välistä ymmärrystä. Ne ohjaavat migreeniä sairastavaa pohtimaan ja sanoittamaan yksilöllistä oireiluaan sekä konkreettisia ratkaisu- ja tukimahdollisuuksia yhdessä esihenkilön kanssa. Valmentavien kysymysten käyttäminen voi tehdä työkykykeskustelusta arkipäiväisempää, rakentaa luottamusta, lisätä ennakoivaa otetta ja ohjata löytämään työkykyä tukevia ratkaisuja arjessa. Opinnäytetyön kokonaisuuden perusteella muotoiltiin kehittämisehdotus Suomen Migreeniyhdistykselle. Opinnäytetyön perusteella migreeniä sairastavien työkyvyn tukemisessa on keskeistä tuen kokonaisvaltainen ja ennakoiva ote sekä migreeniä sairastavan toimijuuden vahvistaminen. Lisäksi työkyvyn tukijärjestelmät vaativat kehittämistä.
The thesis was implemented as a constructive study. The material for the research and development work was gathered with a combination of quantitative and qualitative methods and included the data obtained from a survey (266 replies), developmental teamwork and testing of the coaching questions.
According to the results, migraine sufferers know how to read their ability to work quite well. Recognizing the variation of functional ability appears to be the basis of working ability literacy. Self-management skills are a major factor in promoting their working ability. The supervisor's role in supporting working ability can be significant, and the importance of proactive working ability management is considerable. Migraine is often a disease that strongly affects the ability to work.
The coaching questions were designed and tested in this thesis to train the working ability literacy. These questions are estimated to improve the understanding between the supervisor and the migraine sufferer. They guide the migraine sufferer to explain and verbalize their individual symptoms and seek for a concrete solution and possible support together with the supervisor. The coaching questions can make the working ability discussion more informal, build trust, increase a proactive approach, and guide to find solutions that support ability to work in everyday life. Based on the entire thesis, a development proposal for the Finnish Migraine Association was also formulated. Based on the thesis, in supporting the ability to work, a comprehensive and proactive approach and strengthening the agency of the migraine sufferers are essential. In addition, the support systems for working ability require development.