Työturvallisuuskasvatusta Leanin avulla ammattioppilaitoksen työsaleissa
Savela, Marjo (2022)
Savela, Marjo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122831629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122831629
Tiivistelmä
Tämä työ on saanut alkunsa ikuisuusongelmalta tuntuneesta ilmiöstä ammattioppilaitoksen työ-saleissa. Suuri osa työsaleista on kohtuullisessa järjestyksessä, opiskelijat tekevät harjoitus-työnsä, siivoavat jälkensä työn päätteeksi ja oppivat näin työturvallisuuden perusasioita työtä tehdessään. On olemassa myös liian monta työsalia, joissa suuri osa käytettävistä raaka-aineista ja komponenteista on sekaisin. Lattioilla ja pöytäpinnoilla säilytetään sekalaista tilaan kuulumatontakin tavaraa ja jopa jätettä. Tällainen oppimisympäristö ei houkuttele työympäristö-nä eikä opeta esimerkin avulla opiskelijoille nykytyöelämän siisteysvaatimusta eikä työnaikaisen työturvallisuuden perusasioita.
Tavoitteena oli luoda työsaleihin pysyvää siisteyttä ja järjestystä, helpottaa uusien opettajien ja opiskelijoiden perehdytystä työtiloihin sekä lisätä työhyvinvointia ja parantaa työturvallisuutta. Tietoperustana käytettiin Lean-filosofian perusajatuksia ja ensimmäisenä työkaluna 5S-järjestelmän tuomista työsaleihin. Tutkimusmenetelmäksi valittiin konstruktiivinen tutkimusote.
Leanin 5S-menetelmän koulutuksia järjestettiin ammattioppilaitoksen työsalivastaaville sekä sovittiin yhteisistä säännöistä siisteyden ja järjestyksen ylläpitoon. Niissä kohteissa, joissa työs-sä päästiin pisimmälle, on todettu lisääntyvää työtyytyväisyyttä. Päämäärä ja suunta ovat selvil-lä, joten työtä jatketaan käytännössä ja kokemuksia sekä uusia järjestämisideoita jaetaan yhtei-seen käyttöön. Asia pidetään myös säännöllisesti osastopalaverien aihelistalla, jotta päämäärä ei pääsisi unohtumaan.
Tavoitteena oli luoda työsaleihin pysyvää siisteyttä ja järjestystä, helpottaa uusien opettajien ja opiskelijoiden perehdytystä työtiloihin sekä lisätä työhyvinvointia ja parantaa työturvallisuutta. Tietoperustana käytettiin Lean-filosofian perusajatuksia ja ensimmäisenä työkaluna 5S-järjestelmän tuomista työsaleihin. Tutkimusmenetelmäksi valittiin konstruktiivinen tutkimusote.
Leanin 5S-menetelmän koulutuksia järjestettiin ammattioppilaitoksen työsalivastaaville sekä sovittiin yhteisistä säännöistä siisteyden ja järjestyksen ylläpitoon. Niissä kohteissa, joissa työs-sä päästiin pisimmälle, on todettu lisääntyvää työtyytyväisyyttä. Päämäärä ja suunta ovat selvil-lä, joten työtä jatketaan käytännössä ja kokemuksia sekä uusia järjestämisideoita jaetaan yhtei-seen käyttöön. Asia pidetään myös säännöllisesti osastopalaverien aihelistalla, jotta päämäärä ei pääsisi unohtumaan.