Perehdyttämisen kehittäminen Kainuun keskussairaalan akuuttivastuualueella: sähköinen perehdytysmateriaali päivystyspalveluihin
Tamminen, Roosa; Moilanen, Jutta (2022)
Tamminen, Roosa
Moilanen, Jutta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122731477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122731477
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalaa uhkaa vuoteen 2030 mennessä massaeläköityminen, jonka seurauksena alalle tarvitaan lisää hoitoalan henkilöstöä. Kentällä jo työtä tekevien hoitajien mukaan nykyisellään sairaanhoitajankoulutus ei valmista uusia sairaanhoitajia erikoissairaanhoidollisiin tehtäviin, joihin myös akuuttihoitotyö lukeutuu. On siis selvää, että itse työhön perehdyttämisen tulee olla tehokkaampaa vastatakseen alan
tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja helpottaa uuden henkilöstön perehdytysprosessia, sekä edistää potilas- ja työturvallisuutta luomalla uusi sähköinen perehdytysmateriaali. Toimeksiantajana toimi Kainuun keskussairaalan akuuttivastuualueen päivystyspalvelut. Aiheen valinta muodostui henkilöstön esiintuomasta tarpeesta ja hioutui yhdessä päivystyspalveluiden osastonhoitajan
sekä opiskelijavastaavan kanssa. Perusteena aiheelle oli aiemman sijaisille suunnatun perehdytysmateriaalin puuttuminen ja tarve. Toimeksiantajan tarkoituksena on hyödyntää toteutettua materiaalia tulevien päivystyspalveluiden sijaisten perehdytykseen toimittamalla materiaali heille ennen työhön saapumista.
Opinnäytetyöprosessia ohjasivat seuraavat tutkimuskysymykset:
1. Mitä erityispiirteitä akuuttihoito tuo perehdytykseen?
2. Minkälainen on hyvä ja tehokas perehdytys päivystyspalveluissa uusille työntekijöille?
3. Miten hyvä perehdytys tukee potilasturvallista hoitotyötä?
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jonka tuloksena valmistui sähköinen perehdytysmateriaali päivystyspalveluille. Toimeksiantaja toivoi materiaalia, joka ei olisi puhtaasti A4-papereille rakennettu tekstitiedosto. Tästä johtuen tuote päädyttiin luomaan Power Point esityksenä, jonka muotoilu ja sisältö vastaa toimeksiantajan pyyntöä luoda kiinnostava ja kutsuva materiaali, jonka eteneminen vastaa tulevan sijaisen etenemistä toimipisteeltä toiselle hänen kokemuksensa karttuessa päivystysalueella.
Tuotetta arvioitiin päivystyksen henkilöstölle suunnatulla kyselyllä ennen tuotteen viimeistelyä. Kyselyn tuloksista selvisi, että materiaali koettiin tarpeelliseksi ja sen nähtiin parantavan nykyistä sijaisten perehdytystä. Materiaalin ulkoasu ja sisältö nähtiin pääosin selkeänä ja toimivana. Toimeksiantajan mukaan opinnäytetyössä tehty materiaali vastasi toimeksiantoa.
Opinnäytetyöprosessissa ilmenneitä jatkotutkimusaiheita ovat muun muassa materiaalin kehitettävyys toisiin työyksiköihin, materiaalin käyttökokemusten kartoittaminen sekä sen selvittäminen onko perehdytysmateriaalin avulla ollut tehokkaampaa. Lisäksi olisi hyvä selvittää, onko sillä ollut vaikutusta uusien sijaisten työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja yksikköön sitoutumiseen. Materiaalin tarkoituksena on myös se, että sitä ylläpidetään vastaamaan yksikön tarpeita jatkossa ajankohtaista tietoa lisäämällä ja päivittämällä myös tulevaisuudessa.
tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja helpottaa uuden henkilöstön perehdytysprosessia, sekä edistää potilas- ja työturvallisuutta luomalla uusi sähköinen perehdytysmateriaali. Toimeksiantajana toimi Kainuun keskussairaalan akuuttivastuualueen päivystyspalvelut. Aiheen valinta muodostui henkilöstön esiintuomasta tarpeesta ja hioutui yhdessä päivystyspalveluiden osastonhoitajan
sekä opiskelijavastaavan kanssa. Perusteena aiheelle oli aiemman sijaisille suunnatun perehdytysmateriaalin puuttuminen ja tarve. Toimeksiantajan tarkoituksena on hyödyntää toteutettua materiaalia tulevien päivystyspalveluiden sijaisten perehdytykseen toimittamalla materiaali heille ennen työhön saapumista.
Opinnäytetyöprosessia ohjasivat seuraavat tutkimuskysymykset:
1. Mitä erityispiirteitä akuuttihoito tuo perehdytykseen?
2. Minkälainen on hyvä ja tehokas perehdytys päivystyspalveluissa uusille työntekijöille?
3. Miten hyvä perehdytys tukee potilasturvallista hoitotyötä?
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jonka tuloksena valmistui sähköinen perehdytysmateriaali päivystyspalveluille. Toimeksiantaja toivoi materiaalia, joka ei olisi puhtaasti A4-papereille rakennettu tekstitiedosto. Tästä johtuen tuote päädyttiin luomaan Power Point esityksenä, jonka muotoilu ja sisältö vastaa toimeksiantajan pyyntöä luoda kiinnostava ja kutsuva materiaali, jonka eteneminen vastaa tulevan sijaisen etenemistä toimipisteeltä toiselle hänen kokemuksensa karttuessa päivystysalueella.
Tuotetta arvioitiin päivystyksen henkilöstölle suunnatulla kyselyllä ennen tuotteen viimeistelyä. Kyselyn tuloksista selvisi, että materiaali koettiin tarpeelliseksi ja sen nähtiin parantavan nykyistä sijaisten perehdytystä. Materiaalin ulkoasu ja sisältö nähtiin pääosin selkeänä ja toimivana. Toimeksiantajan mukaan opinnäytetyössä tehty materiaali vastasi toimeksiantoa.
Opinnäytetyöprosessissa ilmenneitä jatkotutkimusaiheita ovat muun muassa materiaalin kehitettävyys toisiin työyksiköihin, materiaalin käyttökokemusten kartoittaminen sekä sen selvittäminen onko perehdytysmateriaalin avulla ollut tehokkaampaa. Lisäksi olisi hyvä selvittää, onko sillä ollut vaikutusta uusien sijaisten työhyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja yksikköön sitoutumiseen. Materiaalin tarkoituksena on myös se, että sitä ylläpidetään vastaamaan yksikön tarpeita jatkossa ajankohtaista tietoa lisäämällä ja päivittämällä myös tulevaisuudessa.