Meriliikenteen päästövähennysratkaisut. MEPTEK-hankkeen loppuraportti
Editoija
Altarriba, Elias
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-503-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-503-1
Tiivistelmä
Meriliikenteen päästöjen vähentäminen on erittäin ajankohtainen asia. MEPTEK-hankkeen aikana tämä konkretisoitui useaan otteeseen, kun 14.7.2021 Euroopan komissio julkaisi Fit for 55 -ilmastopaketin, jossa päästökauppaa ehdotetaan laajennettavaksi muun muassa meriliikenteeseen. Yhtä merkittävä lanseeraus oli FuelEU Maritime-nimellä kulkenut toimenpide-ehdotus, jonka mukaan laivapolttoaineiden hiili-intensiteettiä on tarkoitus vähentää asteittain mutta määrätietoisesti seuraavien vuosikymmenien aikana.
Talvella 2021–2022 Eurooppa ajautui energiakriisiin Ukrainan sodan ja siihen liittyneen kehityskulun takia. Tämän seurauksena öljytuotteiden ja maakaasun hinnat kohosivat merkittävästi, mikä näkyi myös laivapolttoaineiden hintatasossa. Hintojen voimakas nousu sai aikaan merkittävän taloudellisen paineen varustamoille etsiä keinoja säästää polttoainetta. Hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi polttoaineen kulutuksen vähentäminen on suoraviivaisin keino, mutta usein kaikkea muuta kuin helppo toteuttaa. Päästökaupan tarkoituksena on asettaa hiilidioksiditonnille hinta ja näin tuottaa taloudellista painetta siirtyä vähähiilisiin ratkaisuihin. Käytännössä korkea polttoaineen hinta vaikuttaa tähän kokonaisuuteen samalla tavalla luoden voimakkaan taloudellisen kannustimen vähentää kulutusta tai investoida vaihtoehtoisiin ratkaisuihin.
Helppoja ratkaisuja ei kuitenkaan ole tarjolla: Öljypohjaiset polttoaineet ovat tehokkaita ja soveltuvat ominaisuuksiltaan hyvin meriliikenteen voimanlähteeksi. Vaihtoehtoja on toki olemassa, mutta kilpailukyvyltään ne jäävät ainakin toistaiseksi vielä öljypolttoaineiden taakse. Tekniikka kuitenkin kehittyy koko ajan.
Tämä loppuraportti avaa tätä kokonaisuutta lukijalle ja esittelee hankkeessa tehtyjä havaintoja.
Meriliikenteen päästövähennystekniikoiden vertailu (MEPTEK) -hanke on toteutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Logistiikka ja merenkulku- ja Metsä, ympäristö ja energia -vahvuusalojen yhteistyönä. Hankkeen päätavoitteena on verrata erityyppisiä meriliikennekäytössä olevia päästövähennystekniikoita ja -menetelmiä. Johtoajatuksena oli tehdä päästömittauksia ja kulkudatan tallennusta kulussa olevilta aluksilta ja analysoida tätä dataa tilastollisin menetelmin sekä elinkaarianalyysiä soveltaen. Näiden menetelmien tavoitteena oli selvittää erityyppisten päästövähennysratkaisujen tehokkuuserot niiden todellisissa käyttöolosuhteissa.
Talvella 2021–2022 Eurooppa ajautui energiakriisiin Ukrainan sodan ja siihen liittyneen kehityskulun takia. Tämän seurauksena öljytuotteiden ja maakaasun hinnat kohosivat merkittävästi, mikä näkyi myös laivapolttoaineiden hintatasossa. Hintojen voimakas nousu sai aikaan merkittävän taloudellisen paineen varustamoille etsiä keinoja säästää polttoainetta. Hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi polttoaineen kulutuksen vähentäminen on suoraviivaisin keino, mutta usein kaikkea muuta kuin helppo toteuttaa. Päästökaupan tarkoituksena on asettaa hiilidioksiditonnille hinta ja näin tuottaa taloudellista painetta siirtyä vähähiilisiin ratkaisuihin. Käytännössä korkea polttoaineen hinta vaikuttaa tähän kokonaisuuteen samalla tavalla luoden voimakkaan taloudellisen kannustimen vähentää kulutusta tai investoida vaihtoehtoisiin ratkaisuihin.
Helppoja ratkaisuja ei kuitenkaan ole tarjolla: Öljypohjaiset polttoaineet ovat tehokkaita ja soveltuvat ominaisuuksiltaan hyvin meriliikenteen voimanlähteeksi. Vaihtoehtoja on toki olemassa, mutta kilpailukyvyltään ne jäävät ainakin toistaiseksi vielä öljypolttoaineiden taakse. Tekniikka kuitenkin kehittyy koko ajan.
Tämä loppuraportti avaa tätä kokonaisuutta lukijalle ja esittelee hankkeessa tehtyjä havaintoja.
Meriliikenteen päästövähennystekniikoiden vertailu (MEPTEK) -hanke on toteutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Logistiikka ja merenkulku- ja Metsä, ympäristö ja energia -vahvuusalojen yhteistyönä. Hankkeen päätavoitteena on verrata erityyppisiä meriliikennekäytössä olevia päästövähennystekniikoita ja -menetelmiä. Johtoajatuksena oli tehdä päästömittauksia ja kulkudatan tallennusta kulussa olevilta aluksilta ja analysoida tätä dataa tilastollisin menetelmin sekä elinkaarianalyysiä soveltaen. Näiden menetelmien tavoitteena oli selvittää erityyppisten päästövähennysratkaisujen tehokkuuserot niiden todellisissa käyttöolosuhteissa.