Resedestinationer på sociala medier samt deras påverkan på unga vuxna
Nylund, Matilda (2022)
Nylund, Matilda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122731498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122731498
Tiivistelmä
Från början var sociala medier ett sätt att integrera med vänner och familj, men nu fungerar dessa även som en plattform för information och marknadsföring. Sociala medier har med tiden fått en allt större roll inom de flesta industrier och speciellt inom turistindustrin. Sociala mediers inverkan på turism syns i hur människor söker information om destinationer samt delar med sig av sina reseupplevelser. Således har sociala medier förändrat hur människor fattar beslut och eftersom sociala medier är en så stor del av vår vardag, speciellt unga vuxnas, inser man inte hur mycket de påverkar oss i våra val. Syftet med detta arbete var att se hur sociala medier påverkar unga vuxna i deras val av resedestination, vad unga vuxna har för motiv vid val av destination utifrån sociala medier
samt hur kritiska unga vuxna är till hur destinationer framställs på sociala medier. Arbetets teoretiska del behandlarsociala medier, elektronisk mun till mun, källkritik i sociala medier, destinationsmarknadsföring, motivationsfaktorer, beslutsprocess samt unga vuxna som turister. Arbetets empiriska del bygger på en enkätundersökning. Respondenterna är finlandssvenska studerande vid Yrkeshögskolan Novia i åldern 18–25 år. Utgående från den teoretiska delen samt undersökningen framkom det en hel del resultat om destinationer på sociala medier. Genom utförd analys kunde jag konstatera bland annat att destinationer på sociala medier fungerar främst som inspirationskälla för unga vuxna samt unga vuxnas motiv vid val av destination utifrån sociala medier är starkt kopplat till deras föreställning av destinationen.
samt hur kritiska unga vuxna är till hur destinationer framställs på sociala medier. Arbetets teoretiska del behandlarsociala medier, elektronisk mun till mun, källkritik i sociala medier, destinationsmarknadsföring, motivationsfaktorer, beslutsprocess samt unga vuxna som turister. Arbetets empiriska del bygger på en enkätundersökning. Respondenterna är finlandssvenska studerande vid Yrkeshögskolan Novia i åldern 18–25 år. Utgående från den teoretiska delen samt undersökningen framkom det en hel del resultat om destinationer på sociala medier. Genom utförd analys kunde jag konstatera bland annat att destinationer på sociala medier fungerar främst som inspirationskälla för unga vuxna samt unga vuxnas motiv vid val av destination utifrån sociala medier är starkt kopplat till deras föreställning av destinationen.