Korkeakoulu yrittäjäidentiteetin kasvattajana -oma kasvutarinani
Luostarinen, Juuli (2014)
Luostarinen, Juuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka liiketalouden korkeakouluopinnot ovat vaikuttaneet tutkittavan yrittäjäidentiteetin muodostumiseen. Tutkimuksen lähtökohtana oli näkemys korkeakouluopintojen merkittävimmästä annista vahvan ammatti-identiteetin rakentajana ja täten hyvien työelämänvalmiuksien mahdollistajana. Työn johtava ajatus oli, että tiedot ja taidot ovat tehokkaimmassa käytössä silloin, kun ne tiedostaa.
Opinnäytetyön tutkimusote pohjautui fenomenologiseen tutkimusmenetelmään ja aineisto analysoitiin narratiivisella eli tarinallisella menetelmällä. Tutkimusaineisto muodostui tutkittavan tuottamista teksteistä, joita ovat osana opintoja tuotetut reflektiot sekä oppimissopimukset ja päiväkirjamerkinnät. Aineistoon pohjautuen yrittäjäidentiteetin muodostumista tarkasteltiin kuudesta tutkimusajanjakson aikana selkeästi erottuneesta roolista käsin. Nämä roolit olivat tiimiakatemialainen, itsenäistyvä nuori aikuinen, tiimiläinen, tiimiyrittäjä, työntekijä/yrittäjä ja johtaja.
Yrittäjäidentiteetti rakentuu ja ilmenee vuorovaikutussuhteissa muihin muodostuen syklisissä oppimisprosesseissa, joista Kolbin teoria on opetusmetodien lähtökohtana tutkittavan oppimisympäristössä Tiimiakatemialla. Työstä selvisi korkeakouluopintojen, ja erityisesti Tiimiakatemian oppimisympäristönä, olleen merkittävä tekijä tutkittavan yrittäjäidentiteetin kehittymisessä. Oppimisympäristö toimi taidot toimeenpanevaksi tekevän rohkeuden synnyttäjänä. Päätös tutkittavan oman liiketoiminnan aloittamisesta syntyi.
Opinnäytetyön tutkimusote pohjautui fenomenologiseen tutkimusmenetelmään ja aineisto analysoitiin narratiivisella eli tarinallisella menetelmällä. Tutkimusaineisto muodostui tutkittavan tuottamista teksteistä, joita ovat osana opintoja tuotetut reflektiot sekä oppimissopimukset ja päiväkirjamerkinnät. Aineistoon pohjautuen yrittäjäidentiteetin muodostumista tarkasteltiin kuudesta tutkimusajanjakson aikana selkeästi erottuneesta roolista käsin. Nämä roolit olivat tiimiakatemialainen, itsenäistyvä nuori aikuinen, tiimiläinen, tiimiyrittäjä, työntekijä/yrittäjä ja johtaja.
Yrittäjäidentiteetti rakentuu ja ilmenee vuorovaikutussuhteissa muihin muodostuen syklisissä oppimisprosesseissa, joista Kolbin teoria on opetusmetodien lähtökohtana tutkittavan oppimisympäristössä Tiimiakatemialla. Työstä selvisi korkeakouluopintojen, ja erityisesti Tiimiakatemian oppimisympäristönä, olleen merkittävä tekijä tutkittavan yrittäjäidentiteetin kehittymisessä. Oppimisympäristö toimi taidot toimeenpanevaksi tekevän rohkeuden synnyttäjänä. Päätös tutkittavan oman liiketoiminnan aloittamisesta syntyi.