Potilaan omaisten kokemukset kohtaamisesta tehohoidossa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kauranen, Reetta; Malmikankare, Anni (2022)
Kauranen, Reetta
Malmikankare, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122231420
Tiivistelmä
Tehohoitopotilaan omaiset ovat osa kokonaisvaltaisen hoidon toteutumista, ja heidän merkityksensä potilaan tiedonantajana tehohoidossa korostuu. Omaiset kokevat usein läheisensä tehohoitojaksolla kuormittavia tunteita, joita laadukkaalla kohtaamisella voidaan lievittää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata omaisten kokemuksia henkilökunnan kohtaamisesta teho-osastolla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Metropolian ammattikorkeakoulun sairaanhoitotyön opetuksen kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin sähköisistä hoito- ja terveystieteellisistä tietokannoista Cinahl ja PubMed, sekä manuaalista tiedonhakua hyödyntäen. Aineiston hakua rajattiin tietyin sisäänotto- ja poissulkukriteerein. Opinnäytetyön aineistoon valikoitui yhdeksän tutkimusta, jotka kaikki olivat englanninkielisiä. Yhtään suomalaista tutkimusta aiheesta ei löytynyt. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Aineistosta alkuperäisilmauksia käännettiin, pelkistettiin ja lopulta ryhmiteltiin ala-, ylä- ja pääluokiksi. Analyysin perusteella syntyi kaksi tutkimuskysymykseen vastaavaa pääluokkaa.
Tulokset jaettiin kahteen pääluokkaan, jotka olivat omaisten myönteiset, sekä omaisten kielteiset kokemukset kohtaamisesta. Kokemuksissa nousi esille sairaanhoitajan ammattitaito tai sen puute, ammattitaidon puutteesta johtuvien negatiivisten tunteiden herääminen omaisissa, omaisten kokemus tarpeiden täyttymisestä kohtaamisen avulla, sekä kohtaamisen merkitys luottamuksen rakentumisessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kokemuksien vaihtelevuus hyvistä huonoihin kertoo kohtaamisen laadun epätasaisuudesta. Omaisten tehohoitojaksosta selviytymistä edesauttaa hoitajan myötätunto, informatiivisuus ja tuki. Laadun tasaisuuden varmistamiseksi tehosairaanhoitajille tulisi järjestää koulutuksia omaisen kohtaamiseen liittyen, sekä omaisten kokemuksia tutkia lisää.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin sähköisistä hoito- ja terveystieteellisistä tietokannoista Cinahl ja PubMed, sekä manuaalista tiedonhakua hyödyntäen. Aineiston hakua rajattiin tietyin sisäänotto- ja poissulkukriteerein. Opinnäytetyön aineistoon valikoitui yhdeksän tutkimusta, jotka kaikki olivat englanninkielisiä. Yhtään suomalaista tutkimusta aiheesta ei löytynyt. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Aineistosta alkuperäisilmauksia käännettiin, pelkistettiin ja lopulta ryhmiteltiin ala-, ylä- ja pääluokiksi. Analyysin perusteella syntyi kaksi tutkimuskysymykseen vastaavaa pääluokkaa.
Tulokset jaettiin kahteen pääluokkaan, jotka olivat omaisten myönteiset, sekä omaisten kielteiset kokemukset kohtaamisesta. Kokemuksissa nousi esille sairaanhoitajan ammattitaito tai sen puute, ammattitaidon puutteesta johtuvien negatiivisten tunteiden herääminen omaisissa, omaisten kokemus tarpeiden täyttymisestä kohtaamisen avulla, sekä kohtaamisen merkitys luottamuksen rakentumisessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kokemuksien vaihtelevuus hyvistä huonoihin kertoo kohtaamisen laadun epätasaisuudesta. Omaisten tehohoitojaksosta selviytymistä edesauttaa hoitajan myötätunto, informatiivisuus ja tuki. Laadun tasaisuuden varmistamiseksi tehosairaanhoitajille tulisi järjestää koulutuksia omaisen kohtaamiseen liittyen, sekä omaisten kokemuksia tutkia lisää.