Hur marknadsföringen påverkar ett konsumtionslån
Wikström, Ida (2022)
Wikström, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131333
Tiivistelmä
Konsumtionslån, snabblån och marknadsföringen av dem är mycket aktuellt i dagens läge. Snabblåneföretagen ökar sin externa marknadsföring med en stor del av sin omsättning och det är därför fler konsumenter stöter på dessa lån.
Fler konsumenter är rädda för att skuldsätta sig och marknadsföringen av konsumtions- och snabblån kan leda till dåliga beslut.
I teorin kommer konsumtionslån, avbetalningar och snabblån att diskuteras. Räntor och avgifter, återbetalningsförmåga och beviljandeprocessen kommer även att tas upp.
I marknadsföringsavsnittet diskuteras hur marknadsföringen ser ut på olika kanaler, och man kommer även kunna läsa om ett marknadsföringsbrott i en tv-reklam för konsumtionslån. Lagstiftningen har stor betydelse för marknadsföring och därför behandlas teori om konsumentskyddlagen och EU:s lagar.
Förutom teorin kommer avhandlingen även att innehålla en intervju med en expert som har erfarenhet av finanssektorn, försäljning av konsumtionslån och själva marknaden. Utöver den kvalitativa studien har en kvantitativ studie genomförts där konsumenterna har ombetts att fylla i en elektronisk enkät om konsumtionslån och marknadsföringen kring dem. Expertens och konsumenternas svar kommer senare att analyseras för att se om konsumtionslånemarknaden ur konsumenternas synvinkel är det samma som experten anser.
Fler konsumenter är rädda för att skuldsätta sig och marknadsföringen av konsumtions- och snabblån kan leda till dåliga beslut.
I teorin kommer konsumtionslån, avbetalningar och snabblån att diskuteras. Räntor och avgifter, återbetalningsförmåga och beviljandeprocessen kommer även att tas upp.
I marknadsföringsavsnittet diskuteras hur marknadsföringen ser ut på olika kanaler, och man kommer även kunna läsa om ett marknadsföringsbrott i en tv-reklam för konsumtionslån. Lagstiftningen har stor betydelse för marknadsföring och därför behandlas teori om konsumentskyddlagen och EU:s lagar.
Förutom teorin kommer avhandlingen även att innehålla en intervju med en expert som har erfarenhet av finanssektorn, försäljning av konsumtionslån och själva marknaden. Utöver den kvalitativa studien har en kvantitativ studie genomförts där konsumenterna har ombetts att fylla i en elektronisk enkät om konsumtionslån och marknadsföringen kring dem. Expertens och konsumenternas svar kommer senare att analyseras för att se om konsumtionslånemarknaden ur konsumenternas synvinkel är det samma som experten anser.