B2B-tapaamishankinnan haasteet Yhdysvalloissa : case suomalainen rekrytointialan yritys
Mustalahti, Fanny (2022)
Mustalahti, Fanny
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031214
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään B2B-myyntitapaamisten hankintaa Yhdysvalloissa. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona suomalaiselle rekrytointialan yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia haasteita myyntitapaamisten hankintaan liittyy USA:ssa, sekä antaa mahdollisia kehitysehdotuksia tapaamishankinnan kehittämiseksi kohdeyritykselle sekä muille Yhdysvaltojen markkinoilla buukkaamisesta kiinnostuneille suomalaisille.
Opinnäytetyössä on vertailtu kohdeyrityksen USA:n tapaamishankintaa Suomen tapaamishankintaan. Vertailu kahden maan prosessien välillä on merkittävässä roolissa läpi opinnäytetyön, sillä se auttaa hahmottamaan kulttuurien välisten erojen vaikutusta prosessin toimivuuteen. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty teemahaastatteluja, jotka on toteutettu kohdeyrityksen Suomen sekä Yhdysvaltojen myyntiedustajille sekä ulkopuoliselle konsultille.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että tapaamishankinta Yhdysvalloissa on haastavaa suomalaisille, koska heillä ei ole lähtökohtaisesti USA:n markkinaan tarvittavaa ammattitaitoa, kulttuuriosaamista tai kielitaitoa suomalaisen koulutuksen jälkeen. Tapaamishankinnan haasteita Yhdysvalloissa ovat ihmisten tavoittaminen puhelimitse ja erottautuminen puhelun aikana.
Opinnäytetyössä on vertailtu kohdeyrityksen USA:n tapaamishankintaa Suomen tapaamishankintaan. Vertailu kahden maan prosessien välillä on merkittävässä roolissa läpi opinnäytetyön, sillä se auttaa hahmottamaan kulttuurien välisten erojen vaikutusta prosessin toimivuuteen. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty teemahaastatteluja, jotka on toteutettu kohdeyrityksen Suomen sekä Yhdysvaltojen myyntiedustajille sekä ulkopuoliselle konsultille.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että tapaamishankinta Yhdysvalloissa on haastavaa suomalaisille, koska heillä ei ole lähtökohtaisesti USA:n markkinaan tarvittavaa ammattitaitoa, kulttuuriosaamista tai kielitaitoa suomalaisen koulutuksen jälkeen. Tapaamishankinnan haasteita Yhdysvalloissa ovat ihmisten tavoittaminen puhelimitse ja erottautuminen puhelun aikana.