Asiakkaisiin kohdistuvat ennakkoluulot asiakaskohtaamisissa : ennaltaehkäisevän perhetyön yksikön perhetyöntekijöiden kokemuksia ennakkoluuloista ja asenteista asiakaskohtaamisissa
Ketamo, Essi (2022)
Ketamo, Essi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031154
Tiivistelmä
Nykypäivänä sosiaalialan työntekijän tulee tiedostaa yhä enemmän arvojen ja ammattietiikan merkitys työtä toteutettaessa. Työntekijältä vaaditaan taitoa reflektoida omaa ammatillista työskentelyään, mutta samalla kykyä kunnioittaa asiakasta ja hänen oikeuksiaan sekä puolustaa asiakkaiden ihmisarvoa ja -oikeuksia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erään varsinaissuomalaisen ennaltaehkäisevän perhetyön perhetyöntekijöiden (N=6) kokemuksia omista ennakkoluuloistaan ja asenteistaan asiakaskohtaamisissa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää millaisia ennakkoluuloja perhetyöntekijät ovat työssään kohdanneet sekä miten he kokevat asiakkaista saadun ennakkotiedon vaikuttavan työskentelyn eettisyyteen ja toteuttamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisen eli kvalitatiivisen menetelmän keinoin. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua lomakehaastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi perhetyöntekijää, ja kyselyn vastausprosentti oli 100 %. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, jossa aineisto ryhmiteltiin ja teemoiteltiin asiasisällön perusteella.
Tutkimustulosten perusteella perhetyöntekijät tunnistavat kokevansa asiakkaisiin kohdistuvia ennakkoluuloja ja asenteita työssään. Tutkittavien vastaukset osoittavat, että ennakkoluulot ja asenteet nousevat usein paikkakunnan koosta johtuvista toisten työntekijöiden tai muiden toimijoiden esiin tuomista sisäpiiritiedoista. Myös asiakkaiden asuinalue, sosioekonominen asema sekä etninen tausta vaikuttavat tutkimustulosten mukaan ennakkoluulojen ja asenteiden syntyyn. Tutkimuksessa saatujen vastausten perusteella yli puolet tutkittavista kokivat omien asenteiden ja ennakkoluulojen vaikuttavan oman työn toteuttamiseen, mutta yleisesti ei kuitenkaan negatiivisesti työn laatuun.
Tutkimukseen osallistuneen yhden perhetyöyksikön takia tutkimuksen otoskoko jäi melko pieneksi eikä näin ollen saatu yleistettäviä tuloksia. Tulokset ovat kuitenkin samansuuntaisia aiemman teorian kanssa, joissa keskeisenä nähdään asenteiden ja ennakkoluulojen vaikutus asiakaskohtaamiseen melko negatiivissävytteisenä. Kuitenkin saatu ennakkotieto koettiin tärkeänä, jotta tilanteiden ennaltaehkäisy olisi helpompaa ja perheelle saadaan tarvittava tuki nopeammin. Jatkossa olisikin mielekästä tutkia ilmiötä laajemmin sekä kääntää ennakkoluulot ja asenteet enemmän positiivissävytteisiksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erään varsinaissuomalaisen ennaltaehkäisevän perhetyön perhetyöntekijöiden (N=6) kokemuksia omista ennakkoluuloistaan ja asenteistaan asiakaskohtaamisissa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää millaisia ennakkoluuloja perhetyöntekijät ovat työssään kohdanneet sekä miten he kokevat asiakkaista saadun ennakkotiedon vaikuttavan työskentelyn eettisyyteen ja toteuttamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisen eli kvalitatiivisen menetelmän keinoin. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua lomakehaastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi perhetyöntekijää, ja kyselyn vastausprosentti oli 100 %. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, jossa aineisto ryhmiteltiin ja teemoiteltiin asiasisällön perusteella.
Tutkimustulosten perusteella perhetyöntekijät tunnistavat kokevansa asiakkaisiin kohdistuvia ennakkoluuloja ja asenteita työssään. Tutkittavien vastaukset osoittavat, että ennakkoluulot ja asenteet nousevat usein paikkakunnan koosta johtuvista toisten työntekijöiden tai muiden toimijoiden esiin tuomista sisäpiiritiedoista. Myös asiakkaiden asuinalue, sosioekonominen asema sekä etninen tausta vaikuttavat tutkimustulosten mukaan ennakkoluulojen ja asenteiden syntyyn. Tutkimuksessa saatujen vastausten perusteella yli puolet tutkittavista kokivat omien asenteiden ja ennakkoluulojen vaikuttavan oman työn toteuttamiseen, mutta yleisesti ei kuitenkaan negatiivisesti työn laatuun.
Tutkimukseen osallistuneen yhden perhetyöyksikön takia tutkimuksen otoskoko jäi melko pieneksi eikä näin ollen saatu yleistettäviä tuloksia. Tulokset ovat kuitenkin samansuuntaisia aiemman teorian kanssa, joissa keskeisenä nähdään asenteiden ja ennakkoluulojen vaikutus asiakaskohtaamiseen melko negatiivissävytteisenä. Kuitenkin saatu ennakkotieto koettiin tärkeänä, jotta tilanteiden ennaltaehkäisy olisi helpompaa ja perheelle saadaan tarvittava tuki nopeammin. Jatkossa olisikin mielekästä tutkia ilmiötä laajemmin sekä kääntää ennakkoluulot ja asenteet enemmän positiivissävytteisiksi.