Urheilu- vai pelijournalismia? : suomalaisen e-urheilujournalismin ominaispiirteet
Virta, Iida (2022)
Virta, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031148
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan suomalaisen elektronisen urheilun journalismin kenttää ja yleisesti e-urheilujournalismin ominaispiirteitä. E-urheilu on nuori ala, joka on lähtenyt kasvamaan suurimmassa digitalisaation murroksessa. Kasvun myötä myös e-urheilua koskevalle journalismille on syntynyt tarve.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä tekee e-urheilujournalismista juuri sellaista kuin se on, mistä sitä Suomessa seurataan ja mikä erottaa sen esimerkiksi urheilujournalismista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, haastattelu pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomessa e-urheilukentän merkittävin media on Ilta-Sanomat. Suomessa on vain muutama e-urheilutoimittaja, mutta säännöllisesti ilmestyviä uutisia pidetään yleisesti ottaen hyvinä. Tutkiva journalismi on kuitenkin jäänyt taka-alalle.
E-urheilujournalismille ominaisia piirteitä ovat tarkempi kohderyhmän miettiminen uutista kirjoittaessa, viihteellisyys, rahanäkökulmalla uutisointi, korostunut kaupallisuus, epävarmuus pelaajien aikatauluista, tiedonhaun hankaluus ja pelaajien puhuttelu nimimerkeillä. The purpose of this thesis was to research Finnish electronic sports journalism and the characteristics of it. Esports is a young industry that grew along with the digital transformation. The growth has created a need for esports journalism.
The aim of this research was to find out what makes esports journalism what it is, where do Finns read esports news and what distinguishes it from sports journalism. The research was a qualitative study, with interview as the main data collection method.
The study confirmed that the most significant media in the field of esports in Finland is Ilta-Sanomat. Even though there are only a few esports journalists in Finland, news are consistent and considered to have good quality. However, investigative journalism is not as regular.
The characteristics of esports journalism are consideration of the target group when writing news, monetary perspective in news, emphasized commercialism, uncertain player schedule, inability to find data and information and talking about players with usernames.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä tekee e-urheilujournalismista juuri sellaista kuin se on, mistä sitä Suomessa seurataan ja mikä erottaa sen esimerkiksi urheilujournalismista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, haastattelu pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomessa e-urheilukentän merkittävin media on Ilta-Sanomat. Suomessa on vain muutama e-urheilutoimittaja, mutta säännöllisesti ilmestyviä uutisia pidetään yleisesti ottaen hyvinä. Tutkiva journalismi on kuitenkin jäänyt taka-alalle.
E-urheilujournalismille ominaisia piirteitä ovat tarkempi kohderyhmän miettiminen uutista kirjoittaessa, viihteellisyys, rahanäkökulmalla uutisointi, korostunut kaupallisuus, epävarmuus pelaajien aikatauluista, tiedonhaun hankaluus ja pelaajien puhuttelu nimimerkeillä.
The aim of this research was to find out what makes esports journalism what it is, where do Finns read esports news and what distinguishes it from sports journalism. The research was a qualitative study, with interview as the main data collection method.
The study confirmed that the most significant media in the field of esports in Finland is Ilta-Sanomat. Even though there are only a few esports journalists in Finland, news are consistent and considered to have good quality. However, investigative journalism is not as regular.
The characteristics of esports journalism are consideration of the target group when writing news, monetary perspective in news, emphasized commercialism, uncertain player schedule, inability to find data and information and talking about players with usernames.