Sote-hoitohenkilökunnan digitaalisten valmiuksien edistäminen : selvitys koulutussuunnittelun lähtökohdista syöpäsairaita hoitaville yksiköille Tyksissä
Niskanen, Mervi (2022)
Niskanen, Mervi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930858
Tiivistelmä
Digitalisaatio muuttaa maailmaa, työskentelytapoja ja työn sisältöä. Teknisen osaamisen lisäksi sote-ammattilaisten on hallittava tulevaisuudessa joukko muita digitalisaation edellyttämiä taitoja. Taitojen ylläpitämiseksi ja osaamisen varmistamiseksi on taattava riittävä koulutus. Osaamisen kartoittaminen, organisaation tuki ja urakehitysmallit tukevat osaamisen pitkäaikaista kehittämistä. Kehittämisprojektin tavoitteena oli syöpäpotilaiden hoitoon osallistuvan hoitohenkilökunnan digitaalisten valmiuksien edistäminen. Tarkoituksena oli kartoittaa digitaalisen osaamisen lähtökohtia ja koulutustarpeita sekä laatia koulutussuunnitelma tietojen pohjalta. Kehittämisprojektin toimeksiantajana toimi Läntinen Syöpäkeskus. Kehittämisprojektissa sovellettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja toimintatutkimuksen periaatteita. Tutkimuksellisessa osiossa tuotettiin tietoa hoitohenkilökunnan digitaalisen osaamisen nykytilasta sekä tulevaisuuden osaamistarpeista. Tulosten pohjalta laadittiin selvitys lähtökohdista digiosaamisen edistämiselle ja koulutussuunnittelulle organisaatiossa. Selvitystä voidaan hyödyntää esimerkiksi rekrytoinnin ja kehityskeskustelujen tukena, koulutustarjonnan suunnittelussa ja mentorointimallin viitekehyksenä. Digitalization is changing the world, working methods and the content of work. In addition to technical competence, healthcare and social welfare professionals will have to master several other digitalization related skills in the future. In order to maintain the skills and ensure competence, sufficient training must be provided. Competence mapping, organizational support and career development models support the long-term development of competence. The aim of the development project was to improve the digital capabilities of nursing staff treating cancer patients. The purpose was to describe the baseline for digital competence and the needs for proficiency, and to develop a training plan based on the gathered data. The employer of the project was Läntinen Syöpäkeskus. Service design methods and action research principles were applied in this project. Data of the current state of the nursing staffs’ digital competence and the future competence needs was collected in the research. Based on the research results a report was prepared. The report describes the basis for improving digital competence and training planning in the organization. The report can be utilized for the recruitment process and development discussion purposes, planning of the training scheme and as a reference framework for the mentoring model.