Onnistuneen rekrytoinnin rekrytointikanavat
Hakala, Hanna (2022)
Hakala, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan rekrytointikanavia, ja tutkimus suoritettiin toimeksiantajan henkilöstölle, sähköpostitse lähetetyn sähköisen kyselyn avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tehokkaimmat rekrytointikanavat ja löytää tarvittaessa kehitysideoita toimeksiantajan rekrytointikanaviin. Teoreettinen viitekehys tässä opinnäytetyössä pohjautui rekrytointiin, sisältäen henkilöstöjohtamisen, ja rekrytointikanaviin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää ja toteutusmenetelmä oli Survey-tutkimus. Tutkimuskysely luotiin sähköisenä Webropol-työkalun avulla ja kysely toteutettiin marraskuussa 2022. Kyselyyn vastasi 49 henkilöä ja vastausprosentti oli 6,1 %. Tutkimuskyselyssä tiedusteltiin erityisesti henkilöstön käyttämiä rekrytointikanavia.
Tutkimuskyselyn tulosten perusteella löydettiin tehokkaimmat rekrytointikanavat ja kehittämisen kohteita. Tulokset osoittivat tehokkaimmaksi rekrytointikanavaksi sähköiset työnhakukanavat. Avoimen kysymyksen perusteella rekrytointiprosessi koettiin kokonaisuutena hyväksi ja toimipisteiden näkyvyyttä rekrytoinnin kannalta kritisoitiin. Kehitysehdotuksina toimeksiantajalle ehdotettiin avoimien työpaikkojen näkyvyyden ja sisällöntuottamisen lisäystä sosiaalisessa mediassa sekä yrityksen työtehtävien markkinoinnin ja rekrytoinnin suorittamista laajemmin erilaisilla messuilla ja tapahtumissa. The purpose of the thesis was to examine recruitment channels of the client organisation, and the research was conducted by using an electronic survey sent to the client’s personnel by e-mail. The aim was to find out the most effective recruitment channels and, if necessary, to find development ideas for the client’s recruitment channels. The theoretical framework of this thesis was based on recruitment, including human resource management, and recruitment channels.
The research method used in the thesis was quantitative method, and the implementation method was a survey study. The research survey was created electronically by using a Webropol survey tool and the survey was conducted in November 2022. The survey was responded by forty-nine people and the response rate was 6.1 %. The survey particularly inquired about the recruitment channels used by the personnel.
Based on the results of the survey, the most effective recruitment channels and areas of development were found. The results showed online job search sites as the most effective recruitment channel. Based on the open question, the recruitment process overall was perceived as good and the visibility of the offices in terms of recruitment was criticized. As development proposals, the client organisation was suggested to increase content production and the visibility of open jobs on social media and to conduct the marketing of the organisation’s different work tasks and recruitment more broadly at various fairs and events.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää ja toteutusmenetelmä oli Survey-tutkimus. Tutkimuskysely luotiin sähköisenä Webropol-työkalun avulla ja kysely toteutettiin marraskuussa 2022. Kyselyyn vastasi 49 henkilöä ja vastausprosentti oli 6,1 %. Tutkimuskyselyssä tiedusteltiin erityisesti henkilöstön käyttämiä rekrytointikanavia.
Tutkimuskyselyn tulosten perusteella löydettiin tehokkaimmat rekrytointikanavat ja kehittämisen kohteita. Tulokset osoittivat tehokkaimmaksi rekrytointikanavaksi sähköiset työnhakukanavat. Avoimen kysymyksen perusteella rekrytointiprosessi koettiin kokonaisuutena hyväksi ja toimipisteiden näkyvyyttä rekrytoinnin kannalta kritisoitiin. Kehitysehdotuksina toimeksiantajalle ehdotettiin avoimien työpaikkojen näkyvyyden ja sisällöntuottamisen lisäystä sosiaalisessa mediassa sekä yrityksen työtehtävien markkinoinnin ja rekrytoinnin suorittamista laajemmin erilaisilla messuilla ja tapahtumissa.
The research method used in the thesis was quantitative method, and the implementation method was a survey study. The research survey was created electronically by using a Webropol survey tool and the survey was conducted in November 2022. The survey was responded by forty-nine people and the response rate was 6.1 %. The survey particularly inquired about the recruitment channels used by the personnel.
Based on the results of the survey, the most effective recruitment channels and areas of development were found. The results showed online job search sites as the most effective recruitment channel. Based on the open question, the recruitment process overall was perceived as good and the visibility of the offices in terms of recruitment was criticized. As development proposals, the client organisation was suggested to increase content production and the visibility of open jobs on social media and to conduct the marketing of the organisation’s different work tasks and recruitment more broadly at various fairs and events.