Paalulaattarakenteen suunnittelu: putkitukilaatta kohteeseen HSY Kaivoksela-Myyrmäki
Rehu, Sanni (2022)
Rehu, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930797
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella maanalainen putkitukilaatta Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ja Vantaan kaupungin vesijohtolinjan uusimishankkeelle välillä Kaivoksela-Myyrmäki. Kyseisellä projektilla pohjaolosuhteiden vuoksi kunnallistekniikkaa perustetaan paalulaatalle noin 750 metrin matkalle tiealueella.
Työn tavoitteena oli tuottaa rakennesuunnitelma paalulaatalle siten, että rakentaminen olisi kustannustehokasta ja työtekniikka sujuvaa. Paalulaatan pysyvä kuorma muodostuu rakenteen omasta painosta ja laatan yläpuolisesta penkereen painosta. Muuttuva kuorma on tiealueella vaikuttava liikennekuorma. Suunnittelussa tarkastelu keskittyi paalumäärän ja -jaon sekä laatan raudoituksen tehokkuuteen.
Teoriaosassa perehdyttiin paalulaattarakenteen suunnittelun vaiheisiin ja sisältöön. Lisäksi käsiteltiin standardeista ja sovellusohjeista muodostuneet suunnitteluperusteet, paalulaatan rakenneosat, kuormat ja kuormitusyhdistelyt sekä mitoitustarkastelut.
Laatan lähtötietojen avulla tehtiin alustava mitoitus paalukuormista, minkä jälkeen laatasta etsittiin mitoitusparametreiltään samankaltaisia osuuksia. Erilaisia osuuksia edustavista laatoista tehtiin FEM-laskenta ja rakenteellinen mitoitus. Edustavat mitoitusotteet tuloksineen taulukoitiin, jotta niiden avulla voitiin määrittää koko projektin laajuudella paalulaattojen ositus, paalujako ja raudoitukset.
Työ rajattiin kohteen rakenteelliseen mitoitukseen, eikä siinä käsitelty yleisesti kaikkia kuormia tai kuormitustapauksia. Myöskään kohteen geotekninen suunnittelu ei sisältynyt opinnäytetyön sisältöön.
Työn tavoitteena oli tuottaa rakennesuunnitelma paalulaatalle siten, että rakentaminen olisi kustannustehokasta ja työtekniikka sujuvaa. Paalulaatan pysyvä kuorma muodostuu rakenteen omasta painosta ja laatan yläpuolisesta penkereen painosta. Muuttuva kuorma on tiealueella vaikuttava liikennekuorma. Suunnittelussa tarkastelu keskittyi paalumäärän ja -jaon sekä laatan raudoituksen tehokkuuteen.
Teoriaosassa perehdyttiin paalulaattarakenteen suunnittelun vaiheisiin ja sisältöön. Lisäksi käsiteltiin standardeista ja sovellusohjeista muodostuneet suunnitteluperusteet, paalulaatan rakenneosat, kuormat ja kuormitusyhdistelyt sekä mitoitustarkastelut.
Laatan lähtötietojen avulla tehtiin alustava mitoitus paalukuormista, minkä jälkeen laatasta etsittiin mitoitusparametreiltään samankaltaisia osuuksia. Erilaisia osuuksia edustavista laatoista tehtiin FEM-laskenta ja rakenteellinen mitoitus. Edustavat mitoitusotteet tuloksineen taulukoitiin, jotta niiden avulla voitiin määrittää koko projektin laajuudella paalulaattojen ositus, paalujako ja raudoitukset.
Työ rajattiin kohteen rakenteelliseen mitoitukseen, eikä siinä käsitelty yleisesti kaikkia kuormia tai kuormitustapauksia. Myöskään kohteen geotekninen suunnittelu ei sisältynyt opinnäytetyön sisältöön.