Työnantajakuvan ja hakijakokemuksen kehittäminen rekrytointiprosessissa
Lehtonen, Reeta (2022)
Lataukset:
Lehtonen, Reeta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121730677
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvitti ammattiliitto Tehy ry:n rekrytointiprosessiin liittyvää hakijakokemusta ja sen yhteydessä muodostuvaa työnantajakuvaa. Työ tuotti organisaation rekrytointiprosessiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla sen rekrytointiin liittyvää hakijakokemusta ja työnantajakuvaa voi kehittää. Kehittämisehdotusten tavoitteena oli varmistaa, että Tehy säilyttää houkuttelevuutensa työpaikkana myös tulevaisuudessa, sen kilpaillessa työmarkkinoilla osaajista muiden työnantajaorganisaatioiden kanssa.
Opinnäytetyö rajautuu organisaation ulkoiseen rekrytointiprosessiin ja rekrytoinnissa valituiksi tulleiden henkilöiden hakijakokemuksen selvittämiseen. Mielikuvia on selvitetty valituiksi tulleiden henkilöiden ja organisaation henkilöstön osalta. Näin työnantajakuvan johdonmukaiselle kehittämistyölle muodostuu ydin, joka perustuu organisaation totuudenmukaisille ja tutkituille vahvuuksille.
Aiheesta on tunnistettu kolme asiakokonaisuutta, jotka muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen: työnantajakuva, rekrytointiprosessi ja hakijakokemus.
Hakijakokemukseen liittyvän teoreettisen tiedon perusteella rekrytointiprosessista on tunnistettu hakijakokemuksen ja työnantajakuvan muodostumisen kannalta keskeisiä kohtia. Työnantajakuvaan ja sen houkuttelevuuteen liittyvää tietoa on hyödynnetty luotaessa ehdotus rekrytointiin liitettävästä työnantajan arvolupauksesta.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus selvitti rekrytoinnin nykyistä hakijakokemusta ja siihen liittyviä mielikuvia. Kokemuksen selvittämiseen soveltuva fenomenologinen lähestymistapa on ohjannut työn tutkimuksellista osuutta ja sen menetelmävalintoja. Hakijan kokemusmaailmaan on pyritty pääsemään sisään haastattelemalla henkilöitä, joilla on organisaatiossa tuorein kokemus hakuprosessista. Haastattelut on toteutettu kesän ja syksyn 2022 aikana. Aineisto on analysoitu kaksivaiheisesti analysoimalla se sekä fenomenologisen analyysin että temaattisen analyysin avulla.
Tulosten perusteella ammattiliitot houkuttelevat työpaikkoina aatteellisen taustan ja arvomaailman, merkitykselliseksi ja arvokkaaksi koetun työn ja hyviksi miellettyjen työehtojen takia. Tehyn vetovoimaisuus työpaikkana perustuu tutkimuksen mukaan näiden lisäksi suuruuden ja julkisuuden myötä saavutettuun maineeseen, vaikutusvaltaisuuteen ja vakavaraisuuteen. Myös runsaalla ja rohkealla näkyvyydellä vaikuttaa olleen myönteisiä vaikutuksia Tehyn työnantajakuvaan.
Rekrytointiprosessiin liittyvä hakijakokemus on tutkimuksen mukaan pääosin myönteinen, mutta tutkimus on tunnistanut myös kehityspotentiaalia. Työnantajakuvan johdonmukaiseen ja tavoitteelliseen kehittämiseen liittyy viitekehyksen perusteella kiistattomia etuja ja tutkimuksen mukaan paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö rajautuu organisaation ulkoiseen rekrytointiprosessiin ja rekrytoinnissa valituiksi tulleiden henkilöiden hakijakokemuksen selvittämiseen. Mielikuvia on selvitetty valituiksi tulleiden henkilöiden ja organisaation henkilöstön osalta. Näin työnantajakuvan johdonmukaiselle kehittämistyölle muodostuu ydin, joka perustuu organisaation totuudenmukaisille ja tutkituille vahvuuksille.
Aiheesta on tunnistettu kolme asiakokonaisuutta, jotka muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen: työnantajakuva, rekrytointiprosessi ja hakijakokemus.
Hakijakokemukseen liittyvän teoreettisen tiedon perusteella rekrytointiprosessista on tunnistettu hakijakokemuksen ja työnantajakuvan muodostumisen kannalta keskeisiä kohtia. Työnantajakuvaan ja sen houkuttelevuuteen liittyvää tietoa on hyödynnetty luotaessa ehdotus rekrytointiin liitettävästä työnantajan arvolupauksesta.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus selvitti rekrytoinnin nykyistä hakijakokemusta ja siihen liittyviä mielikuvia. Kokemuksen selvittämiseen soveltuva fenomenologinen lähestymistapa on ohjannut työn tutkimuksellista osuutta ja sen menetelmävalintoja. Hakijan kokemusmaailmaan on pyritty pääsemään sisään haastattelemalla henkilöitä, joilla on organisaatiossa tuorein kokemus hakuprosessista. Haastattelut on toteutettu kesän ja syksyn 2022 aikana. Aineisto on analysoitu kaksivaiheisesti analysoimalla se sekä fenomenologisen analyysin että temaattisen analyysin avulla.
Tulosten perusteella ammattiliitot houkuttelevat työpaikkoina aatteellisen taustan ja arvomaailman, merkitykselliseksi ja arvokkaaksi koetun työn ja hyviksi miellettyjen työehtojen takia. Tehyn vetovoimaisuus työpaikkana perustuu tutkimuksen mukaan näiden lisäksi suuruuden ja julkisuuden myötä saavutettuun maineeseen, vaikutusvaltaisuuteen ja vakavaraisuuteen. Myös runsaalla ja rohkealla näkyvyydellä vaikuttaa olleen myönteisiä vaikutuksia Tehyn työnantajakuvaan.
Rekrytointiprosessiin liittyvä hakijakokemus on tutkimuksen mukaan pääosin myönteinen, mutta tutkimus on tunnistanut myös kehityspotentiaalia. Työnantajakuvan johdonmukaiseen ja tavoitteelliseen kehittämiseen liittyy viitekehyksen perusteella kiistattomia etuja ja tutkimuksen mukaan paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia.