Mest är inte alltid bäst på sociala medier: en komparativ studie av Hanko Brewing co. & HSF Marines användning av sociala medier
Höglund, Dennis; Lindfors, Edvard (2022)
Höglund, Dennis
Lindfors, Edvard
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830744
Tiivistelmä
Digitalisointi on muuttanut täysin sen, miten yritykset ja organisaatiot markkinoivat itseään ja tuotteitaan. Markkinoija on siirtynyt sosiaaliseen mediaan, hakukoneisiin sekä muihin digitaalisiin kanaviin saavuttaakseen asiakkaansa. Asiakkaat käyttävät Instagrammia sekä Facebookia mitä yleisemmin uusien tuotteiden ja palvelujen löytämiseen. Asiakkaat hakevat yhä enemmän avoimuutta sekä persoonallisuutta yrityksiltä ja arvioivat näitä sosiaalisien medioiden kautta.
Tämä työ analysoi, miten Hanko Brewing co. sekä HSF Marine ovat markkinoineet toimintaansa sosiaalisten medioiden kautta sekä mittaa minkälaisen tuloksen näiden kahden yritysten erilaiset strategiat ovat tuottaneet heidän kanaviinsa. Ensimmäisen osan teoria on kerätty akateemisista kirjoista, artikkeleista sekä luotettavista internet-lähteistä. Teoria käsittelee brändiä, digitaalista markkinointia sekä sosiaalista mediaa.
Työssä tehtiin kvalitatiivinen haastattelu yritysten Hanko Brewing co. sekä HSF Marinen kanssa sekä kvantitatiivinen analyysi sekundäärisestä aineistosta, joka kerättiin yritysten Meta Business-sivuilta. Haastattelujen tehtävä oli antaa kuva yritysten sosiaalisten median käytöstä sekä tavoitteista, jotta se voitaisiin verrata sekundääriseen aineistoon nähdäkseen, miten yritykset ovat onnistuneet heidän tavoitteissaan.
Aineen tuloksesta voidaan päätellä, että sosiaalinen media voi olla hyvä työkalu asiakkaiden ja yritysten suhteiden kehittämiseen ja sitä kautta brändin kehittämiseen. Työ näyttää kuinka suuri ero tietyillä tekijöillä on yritysten kanavien näkyvyyteen.
Tämä työ analysoi, miten Hanko Brewing co. sekä HSF Marine ovat markkinoineet toimintaansa sosiaalisten medioiden kautta sekä mittaa minkälaisen tuloksen näiden kahden yritysten erilaiset strategiat ovat tuottaneet heidän kanaviinsa. Ensimmäisen osan teoria on kerätty akateemisista kirjoista, artikkeleista sekä luotettavista internet-lähteistä. Teoria käsittelee brändiä, digitaalista markkinointia sekä sosiaalista mediaa.
Työssä tehtiin kvalitatiivinen haastattelu yritysten Hanko Brewing co. sekä HSF Marinen kanssa sekä kvantitatiivinen analyysi sekundäärisestä aineistosta, joka kerättiin yritysten Meta Business-sivuilta. Haastattelujen tehtävä oli antaa kuva yritysten sosiaalisten median käytöstä sekä tavoitteista, jotta se voitaisiin verrata sekundääriseen aineistoon nähdäkseen, miten yritykset ovat onnistuneet heidän tavoitteissaan.
Aineen tuloksesta voidaan päätellä, että sosiaalinen media voi olla hyvä työkalu asiakkaiden ja yritysten suhteiden kehittämiseen ja sitä kautta brändin kehittämiseen. Työ näyttää kuinka suuri ero tietyillä tekijöillä on yritysten kanavien näkyvyyteen.