Yhtiön sisäinen kriisiviestintä
Korhonen, Sini (2022)
Korhonen, Sini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630557
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mikä on Nordic Regional Airlinesin, Norran, yhtiön sisäisen kriisiviestinnän nykytilanne ja millaisia kehityskohteita siitä löytyy. Tulosten pohjalta oli tarkoituksena laatia kehittämisehdotuksia, joita yhtiö voi hyödyntää tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Norran osastoille ja siinä kartoitettiin sisäisen viestinnän sekä kriisiviestinnän nykytilaa. Lisäksi työssä hyödynnettiin soveltuvin osin yrityksen sisäisiä työhyvinvointikyselyjä. Lähestymistapana oli tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen menetelmän yhdistelmää. Teoreettinen viitekehys muodostui sisäisen viestinnän ja kriisiviestinnän ympärille.
Kyselytutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että yleisesti yhtiön sisäinen viestintä koetaan melko toimivaksi, samoin menneiden kriisien aikainen viestintä. Lisäksi voidaan todeta, että yhtiön käytössä olevia viestintäkanavia on useita ja niitä hyödynnetään tehokkaasti. Vastauksista voidaan kuitenkin päätellä, että lisää tietoa yhtiön sisäisen kriisiviestinnän prosesseista kaivataan, kuin myöskin oman sekä osaston roolien selkiyttämisestä kriisiviestinnässä. Myös viestinnällistä koulutusta toivottiin lisättävän.
Tutkimuksen perusteella yhtiö voisi lisätä yhtiön sisäisiin koulutuksiin kriisiviestintään liittyvää koulutusta viestinnän parissa työskenteleville sekä avata kriisiviestintäprosessia soveltuvin osin. Kriisiviestintästrategia on yhtiössä osittain salaiseksi kirjattu yhteistyökumppanin sekä yhtiön toimesta, eikä näin ollen ole vapaasti saatavilla. Mainittujen kehitysehdotusten toteuttaminen edesauttaisi valmistautumista mahdollisiin tuleviin kriisitilanteisiin ja selkiyttäisi jo olemassa olevia proseduureja.
Kyselytutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että yleisesti yhtiön sisäinen viestintä koetaan melko toimivaksi, samoin menneiden kriisien aikainen viestintä. Lisäksi voidaan todeta, että yhtiön käytössä olevia viestintäkanavia on useita ja niitä hyödynnetään tehokkaasti. Vastauksista voidaan kuitenkin päätellä, että lisää tietoa yhtiön sisäisen kriisiviestinnän prosesseista kaivataan, kuin myöskin oman sekä osaston roolien selkiyttämisestä kriisiviestinnässä. Myös viestinnällistä koulutusta toivottiin lisättävän.
Tutkimuksen perusteella yhtiö voisi lisätä yhtiön sisäisiin koulutuksiin kriisiviestintään liittyvää koulutusta viestinnän parissa työskenteleville sekä avata kriisiviestintäprosessia soveltuvin osin. Kriisiviestintästrategia on yhtiössä osittain salaiseksi kirjattu yhteistyökumppanin sekä yhtiön toimesta, eikä näin ollen ole vapaasti saatavilla. Mainittujen kehitysehdotusten toteuttaminen edesauttaisi valmistautumista mahdollisiin tuleviin kriisitilanteisiin ja selkiyttäisi jo olemassa olevia proseduureja.