Ikääntyneiden kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevat ennaltaehkäisevät tietoiskut: Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän etähoivan asiakkaat
Makkonen, Elisa (2022)
Makkonen, Elisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630497
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (Sosteri) alueen kotona asuville etähoivan asiakkaille
ennaltaehkäisevässä näkökulmassa tietoa oman kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa tukemiseksi. Lisäksi tavoitteena oli löytää uusia keinoja ennaltaehkäisevän tiedon viemiseksi alueen ikääntyneille virtuaalitietoiskujen muodossa.
Sosterin alueella on etähoiva otettu vasta vuoden 2022 alussa viralliseen käyttöön yhtenä osana kotihoidon palveluja, ja sen vuoksi opinnäytetyön tarkoituksena oli myös kerätä opinnäytetyön toimeksiantajalle tietoa etähoivan hyödyntämisestä tämän kaltaiseen toimintaan etähoivan kehittämistä varten. Opinnäytetyön taustalla vaikuttavana tekijänä oli koronatilanteen aiheuttama ikääntyneiden henkilöiden ryhmätoimintojen peruuttaminen ja yksinäisyyden tunteiden lisääntyminen.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu virtuaalitietoiskujen aiheista eli liikunnasta, ravitsemuksesta, unesta, yksinäisyydestä ja psyykkisestä hyvinvoinnista. Lisäksi tietoperustassa avataan etähoivan, osallisuuden ja hyvinvointia
edistävien haastattelujen käsitteet, sillä virtuaalitietoiskujen aiheet ovat nousseet näiden haastattelujen perusteella alueen ikääntyneiden tarpeesta saada
lisää tietoa. Opinnäytetyössä hyödynnetään etähoivaa sekä pyritään lisäämään etähoivan asiakkaiden osallisuutta.
Opinnäytetyössä koottiin PowerPointia käyttäen virtuaalitietoiskuja varten materiaalipaketti, joka annetiin Sosterin ammattilaisille esiluettavaksi ja kommentoitavaksi kehittämistä varten ennen varsinaisia virtuaalitietoiskuja. Virtuaalitietoiskuja pidettiin viisi eri kertaa kahdelle pienryhmälle, ja jokaiselle virtuaalitietoiskujen ohjauskerralle oli ennalta määritelty aihe.
Virtuaalitietoiskujen ohjaamiseen tehdyn materiaalipaketin lisäksi opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas etähoivan asiakkaille. Opas pohjautui virtuaalitietoiskujen sisältöihin ja etähoivan asiakkailta saatuihin toiveisiin tiivistetyssä
muodossa. Toimeksiantajalle kerättiin etähoivan asiakkaiden antaman palautteen perusteella tietoa ikääntyneiden kokemuksista virtuaaliohjauksen kaltaisesta toiminnasta. Siitä ilmeni, että etähoivan kautta järjestetylle ryhmätoiminnalle olisi tarvetta, joten voidaan todeta opinnäytetyön tavoitteiden tulleen näin
saavutetuiksi.
Asiasanat: kotihoito, digitalisaatio, ennaltaehkäisy, hyvinvointi
ennaltaehkäisevässä näkökulmassa tietoa oman kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa tukemiseksi. Lisäksi tavoitteena oli löytää uusia keinoja ennaltaehkäisevän tiedon viemiseksi alueen ikääntyneille virtuaalitietoiskujen muodossa.
Sosterin alueella on etähoiva otettu vasta vuoden 2022 alussa viralliseen käyttöön yhtenä osana kotihoidon palveluja, ja sen vuoksi opinnäytetyön tarkoituksena oli myös kerätä opinnäytetyön toimeksiantajalle tietoa etähoivan hyödyntämisestä tämän kaltaiseen toimintaan etähoivan kehittämistä varten. Opinnäytetyön taustalla vaikuttavana tekijänä oli koronatilanteen aiheuttama ikääntyneiden henkilöiden ryhmätoimintojen peruuttaminen ja yksinäisyyden tunteiden lisääntyminen.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu virtuaalitietoiskujen aiheista eli liikunnasta, ravitsemuksesta, unesta, yksinäisyydestä ja psyykkisestä hyvinvoinnista. Lisäksi tietoperustassa avataan etähoivan, osallisuuden ja hyvinvointia
edistävien haastattelujen käsitteet, sillä virtuaalitietoiskujen aiheet ovat nousseet näiden haastattelujen perusteella alueen ikääntyneiden tarpeesta saada
lisää tietoa. Opinnäytetyössä hyödynnetään etähoivaa sekä pyritään lisäämään etähoivan asiakkaiden osallisuutta.
Opinnäytetyössä koottiin PowerPointia käyttäen virtuaalitietoiskuja varten materiaalipaketti, joka annetiin Sosterin ammattilaisille esiluettavaksi ja kommentoitavaksi kehittämistä varten ennen varsinaisia virtuaalitietoiskuja. Virtuaalitietoiskuja pidettiin viisi eri kertaa kahdelle pienryhmälle, ja jokaiselle virtuaalitietoiskujen ohjauskerralle oli ennalta määritelty aihe.
Virtuaalitietoiskujen ohjaamiseen tehdyn materiaalipaketin lisäksi opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas etähoivan asiakkaille. Opas pohjautui virtuaalitietoiskujen sisältöihin ja etähoivan asiakkailta saatuihin toiveisiin tiivistetyssä
muodossa. Toimeksiantajalle kerättiin etähoivan asiakkaiden antaman palautteen perusteella tietoa ikääntyneiden kokemuksista virtuaaliohjauksen kaltaisesta toiminnasta. Siitä ilmeni, että etähoivan kautta järjestetylle ryhmätoiminnalle olisi tarvetta, joten voidaan todeta opinnäytetyön tavoitteiden tulleen näin
saavutetuiksi.
Asiasanat: kotihoito, digitalisaatio, ennaltaehkäisy, hyvinvointi