Esiopetuksen oppilashuollon moniammatillisen yhteistyön suuntaviivoja etsimässä : tutkimuksellinen kehittämistyö esiopetuksen opettajien ja oppilashuollon työntekijöiden moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi
Grönmark, Matias (2022)
Grönmark, Matias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429734
Tiivistelmä
Käsitteet moniammatillisuus, monialaisuus, monitoimijaisuus jne. nousevat esille monissa sosiaali- ja terveysalan keskusteluissa. Myös esiopetuksen oppilashuoltoa tehdään moniammatillisesti ja tässä opinnäytetyössä tarkastelun kohteeksi otettiin Helsingin kaupungin esiopetuksen oppilashuollon moniammatillinen yhteistyö, tarkemmin sanottuna esiopetuksen opettajien yhteistyö esiopetuksen oppilashuollon kuraattorien ja psykologien kanssa. Tavoitteena oli esiopetuksen oppilashuollon moniammatillisen yhteistyön kehittäminen ja tarkoituksena koota kehittämisehdotukset moniammatillisen yhteistyön kehittämisen tueksi.
Lähestymistapana tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä oli toimintatutkimus. Aineistonkeruussa haluttiin käyttää esiopetuksen opettajille suunnattua kyselyä sekä esiopetuksen oppilashuollolle suunnattua työpajaa kehittämisehdotusten laatimiseksi, joka kuitenkin vaihtui teknologiavälitteisesti käytyyn työpajan materiaaleja hyödyntävään keskusteluun. Kehittämistyöhön lainattiin myös elementtejä monitahoarvioinnista, vaikka varsinaista arviointia tehty. Aineiston analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysia ja sisällön erittelyä. Osa aineistosta analysoitiin numeerisesti.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että esiopetuksen opettajat Helsingissä kokevat yhteistyön tarpeelliseksi ja pääsääntöisesti toimivaksi. Yhteistyötä haastaviksi tekijöiksi korostuivat kuitenkin kiire, työntekijöiden vaihtuvuus sekä epätietoisuus yhteistyön tavoista ja mahdollisuuksista.
Lopputuotoksena tutkimuksellisessa kehittämistyössä syntyivät kehittämisehdotukset, joita kutsutaan tässä työssä myös arvolausekkeiksi, joiden tehtävänä on kuvata moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi yksinkertaisia työntekijälähtöisiä toimenpiteitä. Ne ohjaavat esiopetuksen opettajia aktiivisuuteen ja matalan kynnyksen yhteydenottoon. Oppilashuollon työtekijöitä ne ohjaavat avaamaan omaa työnkuvaansa ja varmistamaan selkeän yhteydenoton onnistumisen. Lisäksi ne kannustavat jokaista dialogisuuteen, joustavuuteen, kunnioitukseen, selkeyteen ja avoimuuteen yhteistyössä.
Lähestymistapana tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä oli toimintatutkimus. Aineistonkeruussa haluttiin käyttää esiopetuksen opettajille suunnattua kyselyä sekä esiopetuksen oppilashuollolle suunnattua työpajaa kehittämisehdotusten laatimiseksi, joka kuitenkin vaihtui teknologiavälitteisesti käytyyn työpajan materiaaleja hyödyntävään keskusteluun. Kehittämistyöhön lainattiin myös elementtejä monitahoarvioinnista, vaikka varsinaista arviointia tehty. Aineiston analyysissa hyödynnettiin sisällönanalyysia ja sisällön erittelyä. Osa aineistosta analysoitiin numeerisesti.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että esiopetuksen opettajat Helsingissä kokevat yhteistyön tarpeelliseksi ja pääsääntöisesti toimivaksi. Yhteistyötä haastaviksi tekijöiksi korostuivat kuitenkin kiire, työntekijöiden vaihtuvuus sekä epätietoisuus yhteistyön tavoista ja mahdollisuuksista.
Lopputuotoksena tutkimuksellisessa kehittämistyössä syntyivät kehittämisehdotukset, joita kutsutaan tässä työssä myös arvolausekkeiksi, joiden tehtävänä on kuvata moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi yksinkertaisia työntekijälähtöisiä toimenpiteitä. Ne ohjaavat esiopetuksen opettajia aktiivisuuteen ja matalan kynnyksen yhteydenottoon. Oppilashuollon työtekijöitä ne ohjaavat avaamaan omaa työnkuvaansa ja varmistamaan selkeän yhteydenoton onnistumisen. Lisäksi ne kannustavat jokaista dialogisuuteen, joustavuuteen, kunnioitukseen, selkeyteen ja avoimuuteen yhteistyössä.