Implementointikonsulttina kansainvälisessä työympäristössä
Engel, Helena (2022)
Engel, Helena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530306
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurataan jo pitkän työuran tehneen teknisen implementointikonsultin työssä kehittymistä kansainvälisessä datan ja analytiikan yrityksessä kahdeksan viikon seurantajakson aikana 22.8.-14.10.2022. Opinnäytetyö koostuu jokapäiväisistä päiväkirjamerkinnöistä työarjesta sekä viikoittaisista analyyseista, joissa viikon tapahtumia reflektoidaan teoriaa ja kirjallisuutta vasten.
Teknisen implementointikonsultin päätehtävä on auttaa yrityksen pohjoismaisia asiakkaita implementoimaan datanhallinnassa hyödynnettäviä teknisiä rajapintoja. Menestyäkseen työssään implementointikonsultilla on oltava laaja ymmärrys rajapintatuotteista, datanhallinnasta, datasisällöstä sekä asiakas- ja toiminnanohjausjärjestelmistä, joihin datanhallintarajapintoja yleensä integroidaan.
Seurantajakson aikana seurataan kirjoittajan uusien tuotteiden ja tuoteominaisuuksien oppimistaivalta konsultin tehtävän vaatimalle tasolle muun työn ohessa. Opinnäytetyön päätavoitteena on parhaiden oppimiskäytäntöjen selvittäminen. Oppimista tarkastellaan koulutusten, kommunikaation ja käytännön tekemisen kautta. Lisäksi tarkastellaan tehokkaan ajanhallinnan ja hyvien viestintätapojen alentavaa vaikutusta stressiin ja kiireen tunteeseen.
Opinnäytetyössä käsitellään myös organisaation implementointiprosessin kehittymistä ja sen myötä kirjoittajan tiimin työskentelymenetelmien parantumista ja selkeytymistä. Työssä pohditaan lisäksi kirjoittajan mahdollisuuksia vaikuttaa tärkeään asiakaskokemukseen ja kansainvälisten tiimien toimivuuden edellytyksiä.
Opinnäytetyön kirjoitusprosessin aikana kirjoittaja havaitsi oppimisprosessin vaativan aikaa, keskittymistä, useita oppimiskertoja sekä käytännön harjoittelua. Lisäksi taukojen tärkeys huomioitiin. Tiedon jakaminen huomattiin tehokkaaksi oppimiskanavaksi etenkin etätiimeissä, joissa tiiminjäsenten välinen sosiaalinen etäisyys on pieni.
Parhaiden oppimiskäytäntöjen selvittäminen auttaa kirjoittajaa jatkossa tehostamaan oppimistaan työssään. Tämän lisäksi kirjoittaja pyrkii kirjoitustyön tuloksena kannustamaan työnantajaansa laatimaan koko yritystä koskevia viestintäsääntöjä parantaakseen henkilökunnan työssäjaksamista.
Teknisen implementointikonsultin päätehtävä on auttaa yrityksen pohjoismaisia asiakkaita implementoimaan datanhallinnassa hyödynnettäviä teknisiä rajapintoja. Menestyäkseen työssään implementointikonsultilla on oltava laaja ymmärrys rajapintatuotteista, datanhallinnasta, datasisällöstä sekä asiakas- ja toiminnanohjausjärjestelmistä, joihin datanhallintarajapintoja yleensä integroidaan.
Seurantajakson aikana seurataan kirjoittajan uusien tuotteiden ja tuoteominaisuuksien oppimistaivalta konsultin tehtävän vaatimalle tasolle muun työn ohessa. Opinnäytetyön päätavoitteena on parhaiden oppimiskäytäntöjen selvittäminen. Oppimista tarkastellaan koulutusten, kommunikaation ja käytännön tekemisen kautta. Lisäksi tarkastellaan tehokkaan ajanhallinnan ja hyvien viestintätapojen alentavaa vaikutusta stressiin ja kiireen tunteeseen.
Opinnäytetyössä käsitellään myös organisaation implementointiprosessin kehittymistä ja sen myötä kirjoittajan tiimin työskentelymenetelmien parantumista ja selkeytymistä. Työssä pohditaan lisäksi kirjoittajan mahdollisuuksia vaikuttaa tärkeään asiakaskokemukseen ja kansainvälisten tiimien toimivuuden edellytyksiä.
Opinnäytetyön kirjoitusprosessin aikana kirjoittaja havaitsi oppimisprosessin vaativan aikaa, keskittymistä, useita oppimiskertoja sekä käytännön harjoittelua. Lisäksi taukojen tärkeys huomioitiin. Tiedon jakaminen huomattiin tehokkaaksi oppimiskanavaksi etenkin etätiimeissä, joissa tiiminjäsenten välinen sosiaalinen etäisyys on pieni.
Parhaiden oppimiskäytäntöjen selvittäminen auttaa kirjoittajaa jatkossa tehostamaan oppimistaan työssään. Tämän lisäksi kirjoittaja pyrkii kirjoitustyön tuloksena kannustamaan työnantajaansa laatimaan koko yritystä koskevia viestintäsääntöjä parantaakseen henkilökunnan työssäjaksamista.