Luottotietoraporttien hyödyntäminen osana luotonhallintaa
Väänänen, Mikko (2022)
Väänänen, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530297
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suomalaisten luottotietoyhtiöiden tarjoamien luottotietoraporttien
ominaisuuksia sekä vertailla niitä tutkimuksen toimeksiantajalle yritys X oy:lle. Tässä tutkimuksessa keskityttiin ulkomaalaisten yritysten luottotietoihin, miten laajalti niitä oli saatavilla ja mitkä niistä olivat merkityksellisimpiä toimeksiantajayritykselle. Tutkimuksen toimeksiantaja yritys X oy vaati luottopäätöksiensä
tueksi tietoa ulkomaalaisten yritysten luottokelpoisuudesta.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusotetta, sillä tutkittavaa ilmiötä ei pystytä kuvaamaan määrällisin keinoin. Tutkimuksen pohjaksi on kerätty teoreettista tietoa, joiden perusteella tutkimuksen tuloksia
on voitu analysoida. Teoreettinen tieto on kerätty lainsäädännöstä, julkaistusta kirjallisuudesta, verkkojulkaisuista sekä suullisista tiedonannoista. Tutkimusaineisto on saatu tutkimukseen osallistuneilta luottotietoyhtiöiltä, joiden esittelyistä tutkija on havainnoinut yhtiöiden tarjoamien luottotietoraporttien sisältöjä.
Tutkimus alkoi selvityksellä siitä, mitkä ovat toimeksiantajan kriteerit luottotietoraporteille ja niitä tarjoaville luottotietoyhtiöille. Tämän jälkeen tutkija otti yhteyttä seitsemään potentiaaliseen luottotietoyhtiöön
ja pyysi heitä osallistumaan tutkimukseen. Näistä seitsemästä yhtiöstä neljä karsiutuivat pois joko omasta
ilmoituksestaan tai jättämällä vastaamatta yhteydenottopyyntöön. Jäljelle jääneiden kolmen luottotietoyhtiöiden kanssa sovittiin palaverit, joissa tutkijalle esitettiin tarjolla olevia luottotietoraportteja. Näistä tutkija
teki muistiinpanot, jotka toimivat tutkimustulosten pohjana.
Tutkimuksen tulokset on saatu aikaan vertailemalla näitä havainnointeja toisiinsa sekä toimeksiantajaan
antamiin kriteereihin sopivasta luottotietopalvelusta. Tutkimuksen tulokseksi on saatu selkeä ehdotus toimeksiantajayritykselle siitä, mikä näistä luottotietoyhtiöistä sopisi parhaiten heidän asettamiin kriteereihin.
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys voi hyödyntää tämän tutkimuksen tuloksia perusteena omassa päätöksenteossaan, mikäli he haluavat hyödyntää jonkin tutkimukseen osallistuneen yrityksen palveluita. Tässä
tutkimuksessa keskityttiin ulkomaalaisten asiakkaiden luottotietoihin, mutta tutkimus kotimaisten yritysten
luottotiedoista voisi mahdollistaa tarkemman vertailun, sekä sisällyttää useampia luottotietoyhtiötä tutkimukseen. The goal of the thesis was to find out the qualities of different credit reports from different Finnish credit
reporting companies and compare them to each other for the client company of this thesis. The study focused on credit information on foreign companies, how accessible they were and what credit information is
the most crucial for the client. For background, the client company required reliable credit in-formation on
foreign companies to support their credit decisions.
The study has been conducted as qualitative research, since quantitative research methods can’t describe
the subject. For the basis of the study, a framework of theoretical information has been gathered for the
purpose of analyzing the results of the study. This information has been gathered from legal text, published
literature, online publications, and verbal communications. The research material has been gathered from a
group of credit reporting companies, who had presented their services for the researcher to observe their
contents. The study began with a review of criteria that the client company has set for cred-it reports and
credit reporting companies. After the review the researcher contacted seven potential credit reporting
companies and asked them to participate in the study. Of the original seven, four credit reporting companies informed that they would not fit the criteria of the study or did not reply to the re-searcher. The researcher arranged meetings with the remaining three credit reporting companies, in which the credit reporting companies presented their credit reports for the researcher to observe and take notes on. These
notes worked as the basis for the study results.
The results were reached by comparing the researcher’s notes to find out the most fitting service for the
set criteria. The researcher found one of the three credit reporting companies to fit the criteria best. The
client company may use the findings of this study as a basis on their decision to choose the services of a
certain credit reporting company. This study focused on credit information on foreign companies, in the
future there could be interest in a study focusing on credit information on domestic companies. This could
enable a deeper analysis including a higher amount of credit information companies.
ominaisuuksia sekä vertailla niitä tutkimuksen toimeksiantajalle yritys X oy:lle. Tässä tutkimuksessa keskityttiin ulkomaalaisten yritysten luottotietoihin, miten laajalti niitä oli saatavilla ja mitkä niistä olivat merkityksellisimpiä toimeksiantajayritykselle. Tutkimuksen toimeksiantaja yritys X oy vaati luottopäätöksiensä
tueksi tietoa ulkomaalaisten yritysten luottokelpoisuudesta.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusotetta, sillä tutkittavaa ilmiötä ei pystytä kuvaamaan määrällisin keinoin. Tutkimuksen pohjaksi on kerätty teoreettista tietoa, joiden perusteella tutkimuksen tuloksia
on voitu analysoida. Teoreettinen tieto on kerätty lainsäädännöstä, julkaistusta kirjallisuudesta, verkkojulkaisuista sekä suullisista tiedonannoista. Tutkimusaineisto on saatu tutkimukseen osallistuneilta luottotietoyhtiöiltä, joiden esittelyistä tutkija on havainnoinut yhtiöiden tarjoamien luottotietoraporttien sisältöjä.
Tutkimus alkoi selvityksellä siitä, mitkä ovat toimeksiantajan kriteerit luottotietoraporteille ja niitä tarjoaville luottotietoyhtiöille. Tämän jälkeen tutkija otti yhteyttä seitsemään potentiaaliseen luottotietoyhtiöön
ja pyysi heitä osallistumaan tutkimukseen. Näistä seitsemästä yhtiöstä neljä karsiutuivat pois joko omasta
ilmoituksestaan tai jättämällä vastaamatta yhteydenottopyyntöön. Jäljelle jääneiden kolmen luottotietoyhtiöiden kanssa sovittiin palaverit, joissa tutkijalle esitettiin tarjolla olevia luottotietoraportteja. Näistä tutkija
teki muistiinpanot, jotka toimivat tutkimustulosten pohjana.
Tutkimuksen tulokset on saatu aikaan vertailemalla näitä havainnointeja toisiinsa sekä toimeksiantajaan
antamiin kriteereihin sopivasta luottotietopalvelusta. Tutkimuksen tulokseksi on saatu selkeä ehdotus toimeksiantajayritykselle siitä, mikä näistä luottotietoyhtiöistä sopisi parhaiten heidän asettamiin kriteereihin.
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys voi hyödyntää tämän tutkimuksen tuloksia perusteena omassa päätöksenteossaan, mikäli he haluavat hyödyntää jonkin tutkimukseen osallistuneen yrityksen palveluita. Tässä
tutkimuksessa keskityttiin ulkomaalaisten asiakkaiden luottotietoihin, mutta tutkimus kotimaisten yritysten
luottotiedoista voisi mahdollistaa tarkemman vertailun, sekä sisällyttää useampia luottotietoyhtiötä tutkimukseen.
reporting companies and compare them to each other for the client company of this thesis. The study focused on credit information on foreign companies, how accessible they were and what credit information is
the most crucial for the client. For background, the client company required reliable credit in-formation on
foreign companies to support their credit decisions.
The study has been conducted as qualitative research, since quantitative research methods can’t describe
the subject. For the basis of the study, a framework of theoretical information has been gathered for the
purpose of analyzing the results of the study. This information has been gathered from legal text, published
literature, online publications, and verbal communications. The research material has been gathered from a
group of credit reporting companies, who had presented their services for the researcher to observe their
contents. The study began with a review of criteria that the client company has set for cred-it reports and
credit reporting companies. After the review the researcher contacted seven potential credit reporting
companies and asked them to participate in the study. Of the original seven, four credit reporting companies informed that they would not fit the criteria of the study or did not reply to the re-searcher. The researcher arranged meetings with the remaining three credit reporting companies, in which the credit reporting companies presented their credit reports for the researcher to observe and take notes on. These
notes worked as the basis for the study results.
The results were reached by comparing the researcher’s notes to find out the most fitting service for the
set criteria. The researcher found one of the three credit reporting companies to fit the criteria best. The
client company may use the findings of this study as a basis on their decision to choose the services of a
certain credit reporting company. This study focused on credit information on foreign companies, in the
future there could be interest in a study focusing on credit information on domestic companies. This could
enable a deeper analysis including a higher amount of credit information companies.