Tehokkaampi ajankäyttö palveluliiketoiminnan yksikön päällikön tehtävässä : päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö
Kronlöf, Jani (2022)
Kronlöf, Jani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tehostaa ajan käyttöä logistiikan yksikön päällikön työtehtävän osalta terveydenhuollon yksikössä. Kyseessä oli ensimmäinen sairaalalogistiikan ulkoistus Suomessa. Työtehtävää tutkittiin sen vaatimien eri osa-alueiden kautta, kuten liiketaloudelliset työt, HR, satunnaiset palaverit ja toistuvat palaverit.
Toteutustapana oli päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö, jossa kerättiin aineistoa 6.5.2021 alkaen yhteensä 9 viikon ajan viikolle 34 asti. Välissä oli heinäkuussa kuukauden mittainen kesälomajakso, jonka aikana tehtyjä tehtäviä ei huomioitu.
Seurannan perusteella selvisi, että työaika jakautuu hyvinkin moniin eri tehtäviin, joista tiukimmin aikataulutetut tehtävät ajoittuvat kuukauden vaihteen tienoille. Projektin- ja aikataulun hallinta osoittautui tärkeäksi, jonka lisäksi kalenteriin on hyvä varata aikaa myös satunnaisia toimia varten. Varsinkin monet HR-tehtävät näyttävät tulevan monesti ennalta odottamatta.
Koronaviruspandemia tuotti ison muuttujan toiminnalle, eikä koko opinnäytetyön teon aikana päästy kokemaan ns. normaalitilaa. Opinnäytetyön myötä päästiin optimoimaan ajankäyttöä kategorisoimalla tehtävät kiireellisyyden mukaan sekä mitkä satunnaisista kokouksista voidaan korvata säännöllisillä, toistuvilla kokouksilla.
Toteutustapana oli päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö, jossa kerättiin aineistoa 6.5.2021 alkaen yhteensä 9 viikon ajan viikolle 34 asti. Välissä oli heinäkuussa kuukauden mittainen kesälomajakso, jonka aikana tehtyjä tehtäviä ei huomioitu.
Seurannan perusteella selvisi, että työaika jakautuu hyvinkin moniin eri tehtäviin, joista tiukimmin aikataulutetut tehtävät ajoittuvat kuukauden vaihteen tienoille. Projektin- ja aikataulun hallinta osoittautui tärkeäksi, jonka lisäksi kalenteriin on hyvä varata aikaa myös satunnaisia toimia varten. Varsinkin monet HR-tehtävät näyttävät tulevan monesti ennalta odottamatta.
Koronaviruspandemia tuotti ison muuttujan toiminnalle, eikä koko opinnäytetyön teon aikana päästy kokemaan ns. normaalitilaa. Opinnäytetyön myötä päästiin optimoimaan ajankäyttöä kategorisoimalla tehtävät kiireellisyyden mukaan sekä mitkä satunnaisista kokouksista voidaan korvata säännöllisillä, toistuvilla kokouksilla.