Perehdytyksen uudistus vastaamaan uutta palvelumallia : case: Rainmaker Oy
Heikkilä, Eemeli (2022)
Heikkilä, Eemeli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530071
Tiivistelmä
Työelämän kiireisessä maailmassa perehdyttäminen on hyvin tärkeää. Etenkin asiakaspalvelualoilla työvoiman vaihtelevuus saattaa olla suurta, josta näin ollen syntyy haasteita sekä kustannuksia työnantajalle. Näin ollen hyvästä perehdytyksestä hyötyy niin työnantaja kuin uusi työntekijäkin. Rainmaker Oy:n toimeksiantajan palvelumalli on muuttunut vuoden 2022 alussa, joten perehdytysohjelma tulee päivittää mukailemaan uutta muuttunutta palvelumallia. Uudessa palvelumallissa otetaan entistä enemmän huomioon asiakaslähtöinen palvelu sekä asiakkaiden ohjaaminen itsepalvelukanaviin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa perehdytys vastaamaan toimeksiantajan muuttunutta palvelumallia asiakaspalvelutehtävissä. Uudistukseen kuului perehdytyksen suunnittelu ja toteutus, perehdytysmateriaalien päivittäminen, perehdytyksen seuranta sekä arviointi.
Työmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisten lähteiden analysointia, avointa haastattelua, kyselytutkimuksia sekä yhteisöllistä ideointimenetelmää. Uuden palvelumallin perehdytysohjelmaa testattiin konkreettisesti kahdella aloitusryhmällä ja sitä päivitettiin tarpeen mukaan. Työntekijöiden perehdytyksen jälkeen työntekijöille suoritettiin palautekysely perehdytyksen osilta, joista saadut tulokset olivat positiivisia.
Toimeksiantajan on mahdollista hyödyntää työstä saatuja tuloksia sekä kehitysehdotuksia perehdytysohjelman tukemiseksi myös tulevaisuudessa. Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuloksena syntyy tuotos, joka tässä työssä on perehdytysohjelma toimeksiantajayritykseen, Rainmaker Oy:n käyttöön.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa perehdytys vastaamaan toimeksiantajan muuttunutta palvelumallia asiakaspalvelutehtävissä. Uudistukseen kuului perehdytyksen suunnittelu ja toteutus, perehdytysmateriaalien päivittäminen, perehdytyksen seuranta sekä arviointi.
Työmenetelminä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisten lähteiden analysointia, avointa haastattelua, kyselytutkimuksia sekä yhteisöllistä ideointimenetelmää. Uuden palvelumallin perehdytysohjelmaa testattiin konkreettisesti kahdella aloitusryhmällä ja sitä päivitettiin tarpeen mukaan. Työntekijöiden perehdytyksen jälkeen työntekijöille suoritettiin palautekysely perehdytyksen osilta, joista saadut tulokset olivat positiivisia.
Toimeksiantajan on mahdollista hyödyntää työstä saatuja tuloksia sekä kehitysehdotuksia perehdytysohjelman tukemiseksi myös tulevaisuudessa. Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuloksena syntyy tuotos, joka tässä työssä on perehdytysohjelma toimeksiantajayritykseen, Rainmaker Oy:n käyttöön.