Industrial companies’ attractiveness as workplaces of the future: perceptions and ideas of Generation Z
Nuorivaara, Lotta (2022)
Nuorivaara, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530118
Tiivistelmä
Teollisuusyritykset ovat muuttumassa työpaikoiksi neljännen teollisen vallankumouksen myötä, joka tunnetaan nimellä Industry 4.0. Tehtävien automatisointi muuttaa tulevien työntekijöiden vaatimuksia ja luo uusia työpaikkoja tuleville työntekijöille. Z-sukupolvi edustaa muutaman vuoden kuluttua enemmistöä työvoimasta. Uusien työntekijöiden houkuttelemiseksi teollisuusyrityksiin on tunnustettava Z-sukupolven käsitykset teollisuusyrityksistä työpaikkoina ja niihin vaikuttavista tekijöistä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka houkuttelevana Z-sukupolvi näkee työpaikat teollisuusyrityksissä ja mitkä tekijät vaikuttavat houkuttelevuuteen. Lisäksi tällä tutkimuksella pyritään löytämään vastauksia siihen, miten teollisuusyritysten työpaikkojen houkuttelevuutta voitaisiin lisätä.
Saadakseen tarkkoja tietoja aiheesta kirjoittaja suoritti kvalitatiivisen tutkimuksen. Näin ollen tämä tutkimus perustuu kolmeen kohderyhmään, jotka kaikki tekijän haastattelee, lisättynä jo olemassa olevan aiheen kirjallisuuden tietopohjaan.
Valituilla laadullisilla tutkimusmenetelmillä tekijä pystyi keräämään valituilta kohderyhmän edustajilta tarkkoja ja arvokkaita tietoja, jotka syvensivät ymmärrystä Z-sukupolven suhtautumisesta teollisuusyrityksiin työpaikkoina. Fokusryhmähaastattelujen kautta kerättiin tälle tutkimukselle tärkeää tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka houkutteleva Z-sukupolvi näkee teollisuusyritysten työpaikat. Industrial companies are changing as workplaces due to the fourth industrial revolution known as Industry 4.0. Automatization of tasks is changing the requirements of future employees and creating new jobs for future employees. Generation Z will in a few years’ time represent the majority in the workforce. To attract new workers towards industry companies, the perceptions of Generation Z about industrial companies as workplaces are to be acknowledged and the factors affecting them.
This research is intended to find out how attractive Generation Z sees workplaces in industrial companies and which factors affect the attractiveness. In addition, this research aims at finding answers to how the attractiveness of workplaces in industrial companies could be augmented.
To obtain accurate information about the subject, the author conducted qualitative research. Consequently, this research is based on three focus groups, that were all interviewed by the author, in addition to the knowledge base on already existing literature on the subject.
Using the selected qualitative research methods the author was able to collect accurate and valuable data from the selected target group representatives, that deepened the understanding of how Generation Z feels about industrial companies as workplaces. Through the focus group interviews, important information for this research about the factors that affect how attractive Generation Z sees the work-places in industrial companies was collected.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka houkuttelevana Z-sukupolvi näkee työpaikat teollisuusyrityksissä ja mitkä tekijät vaikuttavat houkuttelevuuteen. Lisäksi tällä tutkimuksella pyritään löytämään vastauksia siihen, miten teollisuusyritysten työpaikkojen houkuttelevuutta voitaisiin lisätä.
Saadakseen tarkkoja tietoja aiheesta kirjoittaja suoritti kvalitatiivisen tutkimuksen. Näin ollen tämä tutkimus perustuu kolmeen kohderyhmään, jotka kaikki tekijän haastattelee, lisättynä jo olemassa olevan aiheen kirjallisuuden tietopohjaan.
Valituilla laadullisilla tutkimusmenetelmillä tekijä pystyi keräämään valituilta kohderyhmän edustajilta tarkkoja ja arvokkaita tietoja, jotka syvensivät ymmärrystä Z-sukupolven suhtautumisesta teollisuusyrityksiin työpaikkoina. Fokusryhmähaastattelujen kautta kerättiin tälle tutkimukselle tärkeää tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka houkutteleva Z-sukupolvi näkee teollisuusyritysten työpaikat.
This research is intended to find out how attractive Generation Z sees workplaces in industrial companies and which factors affect the attractiveness. In addition, this research aims at finding answers to how the attractiveness of workplaces in industrial companies could be augmented.
To obtain accurate information about the subject, the author conducted qualitative research. Consequently, this research is based on three focus groups, that were all interviewed by the author, in addition to the knowledge base on already existing literature on the subject.
Using the selected qualitative research methods the author was able to collect accurate and valuable data from the selected target group representatives, that deepened the understanding of how Generation Z feels about industrial companies as workplaces. Through the focus group interviews, important information for this research about the factors that affect how attractive Generation Z sees the work-places in industrial companies was collected.