Influencer Marketing: How Consumer Trust is Developed Among the Finnish Youth
Reetta, Helenius (2022)
Reetta, Helenius
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530061
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi on ajankohtainen ja mielenkiintoinen markkinoinnin muoto, jota on vielä tutkittava erityisesti Suomessa. Vaikuttajamarkkinoinnin kysyntä kasvaa ja uusia vaikuttajia ilmaantuu päivittäin. Se, miten vaikuttajamarkkinointistrategiat kannattaa suunnitella ja mitkä vaikuttavat tuloksiin, on mietittävä tarkkaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia vaikuttajamarkkinointia ja sitä, miten kuluttajaluottamus kehittyy suomalaisten 15–25-vuotiaiden nuorten keskuudessa. Tavoitteena oli selvittää, mitkä eri tekijät vaikuttajamarkkinoinnissa vaikuttavat luottamukseen ja auttavat kehittämään sitä. Ongelmaa pohdittiin eri teemojen avulla, jotka vaikuttivat kuluttajien luottamukseen. Aihe valikoitui kirjottajan omien mielenkiinnon kohteiden pohjalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka sopii laadullisen tutkimuksen luonteeseen. Haastattelukysymykset muodostettiin teemojen ympärille. Haastattelussa oli kaiken kaikkiaan seitsemän vastaajaa.
Tulokset osoittivat, että kohderyhmä piti luottamusta tärkeänä tekijänä vaikuttajamarkkinoinnissa. Keskeisimmät luottamuksen kehittymiseen vaikuttaneet tekijät olivat samaistuttavuus, aitous, rehellisyys sekä läpinäkyvyys. Vaikuttajat nähdään luotettavina ihmisinä ja perusta luottamuksen vahvistamiselle muodostuu, kun vaikuttajaa aletaan seuraamaan.
Se miten luottamus syntyy, on laaja aihe ja siinä voi olla eroja yksilöiden sekä eri alojen välillä. Tuloksia tarkasteltaessa tietyt aihealueet osoittavat lisäävän luottamusta vastaajien keskuudessa. Tulokset antavat ajankohtaista tietoa vaikuttajamarkkinointistrategioita suunnitteleville yrityksille sekä strategioita toteuttaville vaikuttajille. Loppujen lopuksi kuluttaja on se, joka tekee kaiken mahdolliseksi. Influencer marketing is a topical and interesting form of marketing and still needs to be researched more especially in Finland. The demand for influencer marketing is increasing and new influencers are appearing daily. How the influencer marketing strategies should be planned and what impacts the results needs to be considered carefully.
The goal of the study was to examinate influencer marketing and how the consumer trust is developed among the Finnish youth between ages 15-25. The research is aiming to find out what different factors in influencer marketing are impacting the trust and helping to develop it. In this research the problem was considered with the help of different themes that had an impact on consumer trust. The selection of this topic was based on the authors own interests
The research was conducted by using semi-structured interviews which matched the nature of qualitative research. The interview questions were based on different themes relating to the topic. Overall, there were seven respondents to the interviews.
The results indicated that the target group felt trust to be an important element in influencer marketing. The key factors helping to develop the trust were relatability, authenticity, honesty, and transparency. The influencers are seen as trusted people and the foundation to make the trust even stronger already exists when choosing to follow the influencer. Factors such as the quality of the content and expertise of the influencer were indicated to increase the trust.
Furthermore, the development of trust is a wide topic, and it can have differences among individuals and different fields. When looking at the results there are specific topics highlighted which indicates them to increase trust among the respondents. The results can bring valuable information to companies planning influencer marketing strategies or to the influencers executing the strategies. After all, the consumer is the one making everything possible.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia vaikuttajamarkkinointia ja sitä, miten kuluttajaluottamus kehittyy suomalaisten 15–25-vuotiaiden nuorten keskuudessa. Tavoitteena oli selvittää, mitkä eri tekijät vaikuttajamarkkinoinnissa vaikuttavat luottamukseen ja auttavat kehittämään sitä. Ongelmaa pohdittiin eri teemojen avulla, jotka vaikuttivat kuluttajien luottamukseen. Aihe valikoitui kirjottajan omien mielenkiinnon kohteiden pohjalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka sopii laadullisen tutkimuksen luonteeseen. Haastattelukysymykset muodostettiin teemojen ympärille. Haastattelussa oli kaiken kaikkiaan seitsemän vastaajaa.
Tulokset osoittivat, että kohderyhmä piti luottamusta tärkeänä tekijänä vaikuttajamarkkinoinnissa. Keskeisimmät luottamuksen kehittymiseen vaikuttaneet tekijät olivat samaistuttavuus, aitous, rehellisyys sekä läpinäkyvyys. Vaikuttajat nähdään luotettavina ihmisinä ja perusta luottamuksen vahvistamiselle muodostuu, kun vaikuttajaa aletaan seuraamaan.
Se miten luottamus syntyy, on laaja aihe ja siinä voi olla eroja yksilöiden sekä eri alojen välillä. Tuloksia tarkasteltaessa tietyt aihealueet osoittavat lisäävän luottamusta vastaajien keskuudessa. Tulokset antavat ajankohtaista tietoa vaikuttajamarkkinointistrategioita suunnitteleville yrityksille sekä strategioita toteuttaville vaikuttajille. Loppujen lopuksi kuluttaja on se, joka tekee kaiken mahdolliseksi.
The goal of the study was to examinate influencer marketing and how the consumer trust is developed among the Finnish youth between ages 15-25. The research is aiming to find out what different factors in influencer marketing are impacting the trust and helping to develop it. In this research the problem was considered with the help of different themes that had an impact on consumer trust. The selection of this topic was based on the authors own interests
The research was conducted by using semi-structured interviews which matched the nature of qualitative research. The interview questions were based on different themes relating to the topic. Overall, there were seven respondents to the interviews.
The results indicated that the target group felt trust to be an important element in influencer marketing. The key factors helping to develop the trust were relatability, authenticity, honesty, and transparency. The influencers are seen as trusted people and the foundation to make the trust even stronger already exists when choosing to follow the influencer. Factors such as the quality of the content and expertise of the influencer were indicated to increase the trust.
Furthermore, the development of trust is a wide topic, and it can have differences among individuals and different fields. When looking at the results there are specific topics highlighted which indicates them to increase trust among the respondents. The results can bring valuable information to companies planning influencer marketing strategies or to the influencers executing the strategies. After all, the consumer is the one making everything possible.