Medialaitteet osana Haminan kunnallista varhaiskasvatusta
Yli, Aleksi (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530012
Tiivistelmä
Yhteiskunnan medioitumisen ja digitalisaation myötä tulee muun muassa varhaiskasvatuksen vastata lasten tasa-arvoisen ja turvallisen kehityksen sekä kasvun uusiin tarpeisiin. Varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on merkittävä rooli mediakasvattajina. Tämä tarkoittaa, että kasvatusalan ammattilaisten tulee ymmärtää ja osata mediakasvatukseen liittyviä taitoja, kuten medialaitteiden peruskäyttöön liittyvät taidot, kyky toteuttaa mediakasvatusta ja pedagogiikkaa hyödyntäen medialaitteita sekä kyky ammatillisesti reflektoida omaa rooliaan mediakasvattajana varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Onkin tärkeää tutkia, arvioida ja kehittää varhaiskasvatuksen ammattilaisten laaja-alaista osaamista säännöllisesti.
Opinnäytetyössä tutkitaan medialaitteiden roolia Haminan kunnallisessa varhaiskasvatuksessa. Kyseessä on kvantitatiivinen kokonaistutkimus, mikä toteutettiin sähköisenä, anonyyminä kyselylomakkeena Haminan kunnalliselle varhaiskasvatukselle. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat, miten paljon medialaitteita käytetään, onko koulutusta ja tukea saatu medialaitteiden käyttöön ja mihin medialaitteita käytetään Haminan kunnallisessa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö ei siis käsittele mediavälineitä, vaan medialaitteita. Medialaitteet on opinnäytetyössä rajattu puhelimeen, tablettiin ja tietokoneeseen teorian, aikaisempien opinnäytetöiden ja henkilökohtaisen työkokemuksen myötä.
Tutkimuksen tuloksista selviää puhelimen olevan eniten käytetty medialaite Haminan kunnallisessa varhaiskasvatuksessa, jonka jälkeen on tietokone, joita molempia suurin osa käyttää useammin kuin kerran päivässä. Vaikka tabletin käytössä on hajontaa, käytetään sitä selkeästi monipuolisemmin kuin puhelinta ja tietokonetta pedagogisessa toiminnassa ja pedagogisessa dokumentoinnissa. Puhelin ja tietokone keskittyvät pääasiassa yhteydenpitoon ja viestittämiseen sekä osittaiseen pedagogiseen dokumentointiin ja toiminnan valmisteluun. Vastanneista vähän yli puolet on saanut koulutusta tabletin ja
tietokoneen käyttöön ja hyödyntämiseen. Koulutukset on todettu hyviksi, mutta koulutusta kaivattaisiin lisää, erityisesti tabletin hyödyntämiseen. Samalla tukea on saatu laajasti eri tahoilta, mutta tukea toivottaisiin enemmän ja keskitetymmin esimiehiltä ja medialaitteista vastaavilta tahoilta. Osa kokee kuitenkin jo saavansa tarpeeksi. Varhaiskasvatuksen ollessa merkittävässä roolissa lasten monilukutaidon ja digitaalisen osaamisen kehityksessä, tulee varhaiskasvatuksen ammattilaisia kouluttaa säännöllisesti varhaiskasvatuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista suunnitella koulutuksia ja kehittää toimintaa jatkossa. As technology develops and media becomes more and more part of our everyday life, early childhood education must respond to the new needs of children’s equal and safe development and growth. This means that early childhood educators must possess required skills related to the media education, such as the basic skills to use media devices, the ability to teach using media devices, and the ability to professionally reflect on their own role as media educators. It is therefore important to research, evaluate and develop the wideranging expertise of early childhood education professionals on a regular basis. The objective of the thesis was to examine the role of media devices as part of
the municipal early childhood education in Hamina. This research was an overall quantitative study which was carried out as an electronic, anonymous questionnaire for Hamina's municipal early childhood education. The research questions were how much media devices are used, whether training and support has been received for the use of media devices, and how media devices are used in the municipal early childhood education in Hamina. Media devices were limited to phones, tablets and computers based on the theory, past research, and personal work experience. The results of the study showed that a phone and a computer were the most used media devices in the municipal early childhood education in Hamina. There was dispersion in the use of tablets. Tablets are clearly used more versatile way than a phone and a computer in the pedagogy and pedagogical documentation. Phones and computers focus on communication, as well as
partial pedagogical documentation and preparation of teaching. A little more than half of those who participated had received training in the use of tablets and computers. The trainings had been found to be good, but those who participated in the study hoped there were more, especially for using tablets. Support had been received from different parties, but there was a need for more concentrated support from supervisors and parties responsible for media devices. However, some already felt that they were getting enough support. As early childhood education plays a significant role in the development of children's multiliteracy and digital competence, early childhood education professionals must be regularly trained to achieve the goals of the early childhood education. The results of the thesis can be used to plan trainings and develop early childhood education in the future.
Opinnäytetyössä tutkitaan medialaitteiden roolia Haminan kunnallisessa varhaiskasvatuksessa. Kyseessä on kvantitatiivinen kokonaistutkimus, mikä toteutettiin sähköisenä, anonyyminä kyselylomakkeena Haminan kunnalliselle varhaiskasvatukselle. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat, miten paljon medialaitteita käytetään, onko koulutusta ja tukea saatu medialaitteiden käyttöön ja mihin medialaitteita käytetään Haminan kunnallisessa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö ei siis käsittele mediavälineitä, vaan medialaitteita. Medialaitteet on opinnäytetyössä rajattu puhelimeen, tablettiin ja tietokoneeseen teorian, aikaisempien opinnäytetöiden ja henkilökohtaisen työkokemuksen myötä.
Tutkimuksen tuloksista selviää puhelimen olevan eniten käytetty medialaite Haminan kunnallisessa varhaiskasvatuksessa, jonka jälkeen on tietokone, joita molempia suurin osa käyttää useammin kuin kerran päivässä. Vaikka tabletin käytössä on hajontaa, käytetään sitä selkeästi monipuolisemmin kuin puhelinta ja tietokonetta pedagogisessa toiminnassa ja pedagogisessa dokumentoinnissa. Puhelin ja tietokone keskittyvät pääasiassa yhteydenpitoon ja viestittämiseen sekä osittaiseen pedagogiseen dokumentointiin ja toiminnan valmisteluun. Vastanneista vähän yli puolet on saanut koulutusta tabletin ja
tietokoneen käyttöön ja hyödyntämiseen. Koulutukset on todettu hyviksi, mutta koulutusta kaivattaisiin lisää, erityisesti tabletin hyödyntämiseen. Samalla tukea on saatu laajasti eri tahoilta, mutta tukea toivottaisiin enemmän ja keskitetymmin esimiehiltä ja medialaitteista vastaavilta tahoilta. Osa kokee kuitenkin jo saavansa tarpeeksi. Varhaiskasvatuksen ollessa merkittävässä roolissa lasten monilukutaidon ja digitaalisen osaamisen kehityksessä, tulee varhaiskasvatuksen ammattilaisia kouluttaa säännöllisesti varhaiskasvatuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista suunnitella koulutuksia ja kehittää toimintaa jatkossa.
the municipal early childhood education in Hamina. This research was an overall quantitative study which was carried out as an electronic, anonymous questionnaire for Hamina's municipal early childhood education. The research questions were how much media devices are used, whether training and support has been received for the use of media devices, and how media devices are used in the municipal early childhood education in Hamina. Media devices were limited to phones, tablets and computers based on the theory, past research, and personal work experience. The results of the study showed that a phone and a computer were the most used media devices in the municipal early childhood education in Hamina. There was dispersion in the use of tablets. Tablets are clearly used more versatile way than a phone and a computer in the pedagogy and pedagogical documentation. Phones and computers focus on communication, as well as
partial pedagogical documentation and preparation of teaching. A little more than half of those who participated had received training in the use of tablets and computers. The trainings had been found to be good, but those who participated in the study hoped there were more, especially for using tablets. Support had been received from different parties, but there was a need for more concentrated support from supervisors and parties responsible for media devices. However, some already felt that they were getting enough support. As early childhood education plays a significant role in the development of children's multiliteracy and digital competence, early childhood education professionals must be regularly trained to achieve the goals of the early childhood education. The results of the thesis can be used to plan trainings and develop early childhood education in the future.