Taitoc-Taitovalmennuskonsepti: Kehitysprosessin tunnistaminen
Cajan, Olli (2022)
Cajan, Olli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429744
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja tunnistaa Taitoc-taitovalmennuskonseptin kehittämisprosessi ja kehitysprosessin taustalla vaikuttavat syyt. Tavoitteena oli myös jäsentää Taitoc-konseptin kehitysprosessi aikajanalle ja tunnistaa kehitysprosessin eri vaiheiden kehittämistapoja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui tutkimukselliseen kehittämistoimintaan sekä motoristen taitojen oppimiseen ja opettamiseen. Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teorian kautta rakentui malli Taitoc-konseptin kehitysprosessin tunnistamiseen. Lisäksi motoristen taitojen oppimisen ja opettamisen teoria loi teoreettisen viitekehyksen Taitoc-konseptin sisällöllisten ratkaisujen avaamiseen.
Taitoc-konseptin kehittämisprosessin tunnistaminen loi selkeän kuvan Taitoc- konseptin kehitysprosessista ja sen eri vaiheista. Taitoc-konseptin kehitysprosessin kuvausta voidaan hyödyntää uusien kehitysprosessien suunnittelussa ja luoda entistä tehokkaampia ja tarkempia suunnitelmia laajojen kokonaisuuksien kehittämiseen. Opinnäytetyötä voidaan myös hyödyntää laaja-alaisesti Taitoc- konseptin markkinoinnissa sekä erilaisissa esittelytilaisuuksissa. Lisäksi opinnäytetyö antaa yhden konkreettisen esimerkin pitkäkestoisesta kehitysprosessista, jota voidaan hyödyntää erilaisissa kehittämistoimintaa koskevissa opinnoissa.
Opinnäytetyön tekeminen loi paljon uutta henkilökohtaista osaamista kehitysprosessien tunnistamiseen ja uusien kehitysprosessien toteuttamiseen liittyen. Opinnäytetyöprosessin kautta mahdollistui yli kymmenen vuoden kehitysprosessin reflektointi ja pohdinta eri kehitysvaiheiden taustalla. Tämän reflektoinnin ja pohdinnan aikana rakentui myös selkeä kuva tulevaisuuden kehitysprosessien painopisteistä sekä toteutustavoista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui tutkimukselliseen kehittämistoimintaan sekä motoristen taitojen oppimiseen ja opettamiseen. Tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teorian kautta rakentui malli Taitoc-konseptin kehitysprosessin tunnistamiseen. Lisäksi motoristen taitojen oppimisen ja opettamisen teoria loi teoreettisen viitekehyksen Taitoc-konseptin sisällöllisten ratkaisujen avaamiseen.
Taitoc-konseptin kehittämisprosessin tunnistaminen loi selkeän kuvan Taitoc- konseptin kehitysprosessista ja sen eri vaiheista. Taitoc-konseptin kehitysprosessin kuvausta voidaan hyödyntää uusien kehitysprosessien suunnittelussa ja luoda entistä tehokkaampia ja tarkempia suunnitelmia laajojen kokonaisuuksien kehittämiseen. Opinnäytetyötä voidaan myös hyödyntää laaja-alaisesti Taitoc- konseptin markkinoinnissa sekä erilaisissa esittelytilaisuuksissa. Lisäksi opinnäytetyö antaa yhden konkreettisen esimerkin pitkäkestoisesta kehitysprosessista, jota voidaan hyödyntää erilaisissa kehittämistoimintaa koskevissa opinnoissa.
Opinnäytetyön tekeminen loi paljon uutta henkilökohtaista osaamista kehitysprosessien tunnistamiseen ja uusien kehitysprosessien toteuttamiseen liittyen. Opinnäytetyöprosessin kautta mahdollistui yli kymmenen vuoden kehitysprosessin reflektointi ja pohdinta eri kehitysvaiheiden taustalla. Tämän reflektoinnin ja pohdinnan aikana rakentui myös selkeä kuva tulevaisuuden kehitysprosessien painopisteistä sekä toteutustavoista.