Asiakastyytyväisyystutkimus Ravintola Frejassa
Vuorenmaa, Anniina; Salonen, Inka (2022)
Vuorenmaa, Anniina
Salonen, Inka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328570
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyys on yksi tärkeimpiä tekijöitä yrityksen menestymisen kannalta. Tämä opinnäytetyö käsitteli asiakastyytyväisyyttä ravintola Frejassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ravintola Frejan asiakkaiden tyytyväisyys ravintolan palveluun ja toimintaan asiakastyytyväisyyskyselyn kautta. Tutkimus kohdennettiin asiakkaisiin, jotka tulivat syömään à la carte menua ilta-aikaan. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Frejassa lokakuussa 2022. Kyselyn vastausten ja näiden analysoinnin kautta luotiin kehittämisehdotukset asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi sekä parantamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui asiakastyytyväisyydestä, palvelun laadusta sekä näiden tekijöiden vaikutuksista ravintolatoiminnassa. Opinnäytetyön teoreettinen osuus tuki tehtyä asiakastyytyväisyyskyselyä, sillä teoriaosuuksissa tuotiin esille palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden merkitys yrityksen toiminnalle. Asiakastyytyväisyyskyselyiden vastaukset analysoitiin ja esitettiin kaavioina, jotta tulokset hahmottuivat paremmin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä ravintola Frejan palveluun, tunnelmaan sekä miljööseen. Asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksisen analysoinnin kautta syntyivät kehittämisehdotukset. Kehittämiskohteiksi nousivat ruoka- ja juomalistan monipuolistaminen, akustiikan ja taustamusiikin huomioiminen sekä parempi kontakti asiakkaisiin koko vierailun ajan. Asiakastyytyväisyyskyselyn kautta nousseita kehittämiskohteita ravintola Freja voi käyttää parantaakseen sekä ylläpitääkseen asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui asiakastyytyväisyydestä, palvelun laadusta sekä näiden tekijöiden vaikutuksista ravintolatoiminnassa. Opinnäytetyön teoreettinen osuus tuki tehtyä asiakastyytyväisyyskyselyä, sillä teoriaosuuksissa tuotiin esille palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden merkitys yrityksen toiminnalle. Asiakastyytyväisyyskyselyiden vastaukset analysoitiin ja esitettiin kaavioina, jotta tulokset hahmottuivat paremmin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä ravintola Frejan palveluun, tunnelmaan sekä miljööseen. Asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksisen analysoinnin kautta syntyivät kehittämisehdotukset. Kehittämiskohteiksi nousivat ruoka- ja juomalistan monipuolistaminen, akustiikan ja taustamusiikin huomioiminen sekä parempi kontakti asiakkaisiin koko vierailun ajan. Asiakastyytyväisyyskyselyn kautta nousseita kehittämiskohteita ravintola Freja voi käyttää parantaakseen sekä ylläpitääkseen asiakastyytyväisyyttä.