Kokouspalveluiden kehittäminen : case: Hotel Haven
Ström, Camilla; Ylhäinen, Elina (2022)
Ström, Camilla
Ylhäinen, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Hotel Havenin kokouspalveluita. Tavoitteena on tutkimuksen avulla selvittää asiakkaiden kokemukset kokouspäivästä ja niiden pohjalta kehittää palvelua. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja saa tietoonsa asiakkaidensa kokemuksia, saa uuden näkökulman palvelun kehittämiseksi ja pystyy kehitysehdotuksien avulla kehittämään liiketoimintaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kolmesta aihealueesta. Ensimmäiseksi käsitellään yleisesti kokousta käsitteenä, kokoushotellia sekä tilojen ja tarjoiluiden tärkeitä ominaisuuksia. Seuraavana aiheena käsitellään palvelua ja sen merkitystä sekä asiakastyytyväisyyttä kokoushotelleissa. Kolmas aihe on kysely tutkimusmenetelmänä, jota käsitellään toteutetun tutkimuksen yhteydessä.
Tutkimuksessa toimeksiantajan kokousasiakkaita pyydettiin arvioimaan kokouspäivän eri elementtejä kyselylomakkeella. Kyselyssä tiedusteltiin asiakkaiden kokemusta muun muassa saapumiskokemuksesta saadusta palvelusta sekä tilan ominaisuuksista, kuten tunnelmasta, valaistuksesta ja ilmanlaadusta. Saatujen vastauksien pohjalta toimeksiantajalle luotiin listaus konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään kokouspalveluita sekä liiketoimintaa.
Tuloksista selvisi, että kokousasiakkaat ovat yleisesti hyvin tyytyväisiä Hotel Havenin kokouspalveluihin. Kehityksenkohteina olivat muun muassa opastukset, tilan sisustus ja tunnelma sekä kokoustarjoilut. Näistä ja muista tutkituista osa-alueista luotiin erilaisia kehitysehdotuksia, joista toimeksiantajalle muodostettiin lisäksi yksinkertaistettu listaus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kolmesta aihealueesta. Ensimmäiseksi käsitellään yleisesti kokousta käsitteenä, kokoushotellia sekä tilojen ja tarjoiluiden tärkeitä ominaisuuksia. Seuraavana aiheena käsitellään palvelua ja sen merkitystä sekä asiakastyytyväisyyttä kokoushotelleissa. Kolmas aihe on kysely tutkimusmenetelmänä, jota käsitellään toteutetun tutkimuksen yhteydessä.
Tutkimuksessa toimeksiantajan kokousasiakkaita pyydettiin arvioimaan kokouspäivän eri elementtejä kyselylomakkeella. Kyselyssä tiedusteltiin asiakkaiden kokemusta muun muassa saapumiskokemuksesta saadusta palvelusta sekä tilan ominaisuuksista, kuten tunnelmasta, valaistuksesta ja ilmanlaadusta. Saatujen vastauksien pohjalta toimeksiantajalle luotiin listaus konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään kokouspalveluita sekä liiketoimintaa.
Tuloksista selvisi, että kokousasiakkaat ovat yleisesti hyvin tyytyväisiä Hotel Havenin kokouspalveluihin. Kehityksenkohteina olivat muun muassa opastukset, tilan sisustus ja tunnelma sekä kokoustarjoilut. Näistä ja muista tutkituista osa-alueista luotiin erilaisia kehitysehdotuksia, joista toimeksiantajalle muodostettiin lisäksi yksinkertaistettu listaus.