Somebody® -ryhmäinterventio lukio-opiskelijoille
Malmi, Krista (2022)
Malmi, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328562
Tiivistelmä
Nuorten kokema kohtalainen tai vaikea ahdistus, sekä koulu-uupumus ovat lisääntyneet tilastojen mukaan. Myös koronapandemian vaikutukset aiheuttavat henkistä kuormitusta. Keinot henkisen hyvinvoinnin sekä mielen joustavuuden eli resilienssin kohentamiseen ovat merkityksellisiä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin saavuttamisen kannalta. Satakunnan ammattikorkeakoulussa kehitetty Somebody® -psykososiaalinen ohjausmenetelmä tarjoaa keinoja minäkuvan, kehotietoisuuden sekä sosiaalisten taitojen kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota Somebody® -menetelmää toteuttava interventio lukio-opiskelijoista koostuneelle ryhmälle.
Opinnäytetyö oli kehittämistutkimus, jossa intervention tavoitteena oli ohjata ryhmään osallistuville nuorille menetelmiä minäkuvan sekä kehotietoisuuden vahvistamiseen, vahvistaa osallistujien sosiaalisia taitoja sekä edistää vuorovaikutustaitoja yksilön ja ympäristön välillä. Nuoret viettävät paljon aikaa koulussa opiskellen sekä samalla solmien sosiaalisia suhteita. Kouluympäristö on luonteva paikka vaikuttaa nuorten mielenterveyteen sekä henkisen hyvinvoinnin lisäämiseen. Interventio koostui kymmenestä ohjatusta ryhmätapaamisesta. Intervention vaikutuksia todennettiin alku- sekä loppumittauksilla, tapaamiskerralla toteutetuilla fiilismittareilla, sekä ohjaajien havainnointien perusteella.
Opinnäytetyö sisälsi laadullista sekä määrällistä aineistoa. Määrällinen aineisto koostui kyselymittarin kolmesta osa-alueesta, joissa jokaisessa oli todennettavissa positiivisia muutoksia alku- sekä loppukyselyitä toisiinsa verrattaessa. Laadullinen aineisto muodostui toteutuksen ohjaajien havainnoista ryhmäläisten toiminnasta toteutuksen aikana. Opinnäytetyön tulosten valossa voidaan todeta Somebody® -menetelmän, psykofyysisen fysioterapian olevan toimiva keino vaikuttaa nuorten henkiseen hyvinvointiin sekä resilienssiin.
Opinnäytetyö oli kehittämistutkimus, jossa intervention tavoitteena oli ohjata ryhmään osallistuville nuorille menetelmiä minäkuvan sekä kehotietoisuuden vahvistamiseen, vahvistaa osallistujien sosiaalisia taitoja sekä edistää vuorovaikutustaitoja yksilön ja ympäristön välillä. Nuoret viettävät paljon aikaa koulussa opiskellen sekä samalla solmien sosiaalisia suhteita. Kouluympäristö on luonteva paikka vaikuttaa nuorten mielenterveyteen sekä henkisen hyvinvoinnin lisäämiseen. Interventio koostui kymmenestä ohjatusta ryhmätapaamisesta. Intervention vaikutuksia todennettiin alku- sekä loppumittauksilla, tapaamiskerralla toteutetuilla fiilismittareilla, sekä ohjaajien havainnointien perusteella.
Opinnäytetyö sisälsi laadullista sekä määrällistä aineistoa. Määrällinen aineisto koostui kyselymittarin kolmesta osa-alueesta, joissa jokaisessa oli todennettavissa positiivisia muutoksia alku- sekä loppukyselyitä toisiinsa verrattaessa. Laadullinen aineisto muodostui toteutuksen ohjaajien havainnoista ryhmäläisten toiminnasta toteutuksen aikana. Opinnäytetyön tulosten valossa voidaan todeta Somebody® -menetelmän, psykofyysisen fysioterapian olevan toimiva keino vaikuttaa nuorten henkiseen hyvinvointiin sekä resilienssiin.