Esedun rakennusalalla kestävän kehityksen huomioiminen
Pulliainen, Rauli (2022)
Pulliainen, Rauli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328439
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa kestävän kehityksen mukaista rakennusmateriaalivirtaa sekä rakennusalan opetuksessa että rakennusalalla yleensä. Työssä selvitetään kiertotalouden osaamisen tasoa Etelä-Savon ammattiopiston rakennus- ja pintakäsittelyosastolla ja syitä miksi rakennustar-vikejätettä ei lajitella.
Eri jätemateriaalit kiertävät ja ovat hyödynnettävissä eri tavoin. Paitsi että lajit-telulla saavutetaan ympäristöhyötyjä, saadaan sillä luotua myös taloudellista kestävyyttä.
Rakentamisen opetus on keskeinen tekijä rakentamisen ympäristökuormituk-sen vähentämisessä. Jätteiden vähentämistä ja lajittelua pitää opettaa niin teoriassa kuin käytännön harjoitteissa. Jätteet tulisi lajitella oppilaitoksessa jät-teiden vastaanottajan ohjeiden mukaisesti. Jätteet voidaan lajitella myös an-nettuja ohjeita tarkemmin, kun harjoitellaan lajittelua.
Uusiutuvat opetussuunnitelmat ottavat kantaa myös kiertotalouteen ja kestä-vään kehitykseen, kuten myös Suomenkin käyttöön ottamat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Opetuksen pitää olla kiertotalouden kärjessä hyvien käytänteiden luojana, kuten myös muun julkisen sektorin.
Eri jätemateriaalit kiertävät ja ovat hyödynnettävissä eri tavoin. Paitsi että lajit-telulla saavutetaan ympäristöhyötyjä, saadaan sillä luotua myös taloudellista kestävyyttä.
Rakentamisen opetus on keskeinen tekijä rakentamisen ympäristökuormituk-sen vähentämisessä. Jätteiden vähentämistä ja lajittelua pitää opettaa niin teoriassa kuin käytännön harjoitteissa. Jätteet tulisi lajitella oppilaitoksessa jät-teiden vastaanottajan ohjeiden mukaisesti. Jätteet voidaan lajitella myös an-nettuja ohjeita tarkemmin, kun harjoitellaan lajittelua.
Uusiutuvat opetussuunnitelmat ottavat kantaa myös kiertotalouteen ja kestä-vään kehitykseen, kuten myös Suomenkin käyttöön ottamat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Opetuksen pitää olla kiertotalouden kärjessä hyvien käytänteiden luojana, kuten myös muun julkisen sektorin.