Tehtäväkohtainen perehdytys aluepalvelussa
Partanen, Jussi (2022)
Partanen, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228087
Tiivistelmä
Työsuhteet eivät ole enää kymmenien vuosien mittaisia. Kynnys vaihtaa työpaikkaa on matalampi ja se aiheuttaa työmarkkinoilla liikehdintää. Yritykset kilpailevat työntekijöistä ja yrityksien on mietittävä omaa työnantajakuvaa. Rekrytoinnin jälkeen työntekijä aloittaa tutustumisen uuteen tehtävään. Ensimmäiset perehdytyksen vaiheet sisältävät organisaation toimintatapojen opiskelua. Sen jälkeen siirrytään tehtäväkohtaiseen perehdytykseen. Kaikkia organisaatiossa tapahtuvaa tekemistä ei voida dokumentoida. Työntekijöille on karttunut paljon tietoa mikä olisi hyvä saada siirrettyä uusille työntekijöille. Hiljainen tieto katoaa, jollei sitä onnistuta siirtämään. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Valtorin aluepalvelun perehdyttämisprosessia. Aluepalvelun työntekijän perehdyttämisestä vastaa esihenkilö, jotka olivat tutkimuksen päätiedonlähteinä. Tutkimuksessa selvitettiin prosessin eri vaiheita rekrytoinnista perehdyttämisen päättymiseen asti. Painopiste oli tehtäväkohtaisen perehtymisen tutkimisessa. Tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus ja aineistoa kerättiin haastattelemalla aluepalvelun ryhmäpäälliköitä, joilla on perehdyttämisprosessista paras tieto. Teemahaastatteluiden aineistoa hyödynnettiin perehdytysmenetelmien selvityksessä ja etsittiin parhaita käytänteitä, jotta saataisiin aluepalvelun perehdytysprosessi yhtenäiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa perehdyttämisen parhaista käytänteistä. Esihenkilöt ovat joutuneet
järjestämään perehdytyksen itsenäisesti. Perehdyttäminen ja rekrytointi kuormittavat paljon tiimiä ja sy nergiaetuja on jäänyt käyttämättä. Aluepalvelun pitää jatkossa kehittää perehdytystä yli tiimirajojen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa perehdyttämisen parhaista käytänteistä. Esihenkilöt ovat joutuneet
järjestämään perehdytyksen itsenäisesti. Perehdyttäminen ja rekrytointi kuormittavat paljon tiimiä ja sy nergiaetuja on jäänyt käyttämättä. Aluepalvelun pitää jatkossa kehittää perehdytystä yli tiimirajojen.