Itsereflektiotyökalun kehittäminen Penttilän päiväkotiin työhyvinvoinnin edistämiseksi
Duong, Jonna; Kaipainen, Lotta (2022)
Duong, Jonna
Kaipainen, Lotta
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328324
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea varhaiskasvattajien työhyvinvointia. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta heidän omasta työhyvinvoinnistaan, tukea ja edistää heidän itsetuntemuksensa syventymistä itsereflektiota tukevan työvälineen avulla sekä tarjota konkreettisia vinkkejä työhyvinvoinnin edistämiseen. Työn toimeksiantaja on Penttilän päiväkoti Joensuussa.
Opinnäytetyön tietoperustassa hyödynnettiin kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Opinnäytetyöprosessi eteni konstruktivistisen mallin mukaisesti. Osallistavia tiedonhankinnan menetelmiä olivat aivoriihi ja Webropol -kysely. Reflektiovihkosen testauksesta kerättiin myös kirjallista palautetta. Muita työmenetelmiä olivat akateeminen lukeminen ja työskentelypäiväkirja.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi reflektointivihkonen. Reflektointivihkonen nähdään hyödyllisenä työvälineenä muun muassa työstä palautumisen arvioinnissa, ja toimeksiantaja on hyödyntänyt sitä esimerkiksi kehityskeskusteluissa. Vihkosella on paljon muita hyödyntämis- ja jatkokehitys mahdollisuuksia myös muilla aloilla varhaiskasvatuksen lisäksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa hyödynnettiin kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Opinnäytetyöprosessi eteni konstruktivistisen mallin mukaisesti. Osallistavia tiedonhankinnan menetelmiä olivat aivoriihi ja Webropol -kysely. Reflektiovihkosen testauksesta kerättiin myös kirjallista palautetta. Muita työmenetelmiä olivat akateeminen lukeminen ja työskentelypäiväkirja.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi reflektointivihkonen. Reflektointivihkonen nähdään hyödyllisenä työvälineenä muun muassa työstä palautumisen arvioinnissa, ja toimeksiantaja on hyödyntänyt sitä esimerkiksi kehityskeskusteluissa. Vihkosella on paljon muita hyödyntämis- ja jatkokehitys mahdollisuuksia myös muilla aloilla varhaiskasvatuksen lisäksi.