Kehitysvammaisen lapsen osallisuus lastensuojelussa : sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä
Mertaniemi, Anni (2015)
Mertaniemi, Anni
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328371
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kehitysvammaisen lapsen osallisuutta ja kuulemista sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta. Lapsen osallisuudella tarkoitetaan sitä, että lapsi voi olla mukana määrittämässä, toteuttamassa ja arvioimassa hänen etunsa turvaamiseksi tehtävää työtä.
Osallisuus koostuu oikeudesta saada tietoa lasta itseään koskevista suunnitelmista, päätöksistä, ratkaisuista, toimenpiteistä ja niiden perusteluista sekä mahdollisuuksista ilmaista mielipiteensä ja vaikuttaa näihin asioihin. Tutkielmassani haluan selvittää, miten kehitysvammaisen lapsen osallisuutta tuetaan sosiaalityöntekijöiden ja lapsen kohtaamisissa. Haluan etenkin selvittää, miten sosiaalityöntekijät itse kokevat osallisuuden termin sekä mitä haasteita ja mahdollisuuksia he näkevät kehitysvammaisten lasten kanssa työskentelyssä.
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen kehitysvammaisuutta lääketieteen/diagnoosien, toimintakyvyn ja sosiaalisesta näkökulmasta. Myös lapsen osallisuutta sekä lastensuojelun työtä tulen käsittelemään teoriaosuudessani.
Opinnäytetyöni on laadullinen. Aineistoni keräsin teemahaastatteluiden avulla. Aineisto koostui kolmesta yksilöteemahaastattelusta, sosiaalityöntekijöiden kokemuksista ja näkökulmista kehitysvammaisen lapsen osallisuuden toteutumisesta. Aineiston analyysitapana käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Aineiston perusteella voidaan päätellä, että kehitysvammaisen lapsen osallisuus lastensuojelussa vaatii toteutuakseen sujuvaa ja vastuullista yhteistyötä vammaispalvelun ja muiden lapsen tuntevien tahojen sekä henkilöiden kanssa. Myös itse kohtaamiseen lapsen kanssa tulee satsata riittävästi aikaa ja tapaaminen tulee suunnitella huolellisesti, jotta lapsen osallisuus voi toteutua. Tapaamiskertoja olisi hyvä olla useampi, jotta lapseen pääsee tutustumaan kunnolla. The subject of this thesis is to study the participation and hearing of mentally disabled children from the view of a social worker. Participation of the children in social work basically means that the child’s opinion is heard before making any decisions concerning the child and that the opinion has an influence.
Participation consists of the right to gain information from any of the plans, decisions, solutions, procedures that are concerning the child itself. The child also has the right to know the reasoning behind any decisions made and hopefully be involved in all these decisions.
In this thesis the goal is to study if the participation is supported in meetings between social workers and the children. I especially want to find out how the social workers experience the child’s participation and what challenges they find in it. I also want to know what opinions they have about the subject.
In the theory section of this thesis I have explained what mental disability means in the terms of medical science/diagnostics, ability to function and from the social perspective. Child welfare and participation of the children are also covered.
This thesis is qualitative by nature. The material for this thesis consists of three thematic interviews done to social workers that have experience on working with mentally disabled children. The material is analyzed with data-driven content analysis.
After analyzing the material it is clear that the participation of a mentally disabled children in child protection needs to be well planned ahead to be successful. It also requires seamless cooperation between the social workers, disability services and the child’s caregivers. It’s also extremely important to arrange enough time and meetings to get acquainted with the child.
Osallisuus koostuu oikeudesta saada tietoa lasta itseään koskevista suunnitelmista, päätöksistä, ratkaisuista, toimenpiteistä ja niiden perusteluista sekä mahdollisuuksista ilmaista mielipiteensä ja vaikuttaa näihin asioihin. Tutkielmassani haluan selvittää, miten kehitysvammaisen lapsen osallisuutta tuetaan sosiaalityöntekijöiden ja lapsen kohtaamisissa. Haluan etenkin selvittää, miten sosiaalityöntekijät itse kokevat osallisuuden termin sekä mitä haasteita ja mahdollisuuksia he näkevät kehitysvammaisten lasten kanssa työskentelyssä.
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen kehitysvammaisuutta lääketieteen/diagnoosien, toimintakyvyn ja sosiaalisesta näkökulmasta. Myös lapsen osallisuutta sekä lastensuojelun työtä tulen käsittelemään teoriaosuudessani.
Opinnäytetyöni on laadullinen. Aineistoni keräsin teemahaastatteluiden avulla. Aineisto koostui kolmesta yksilöteemahaastattelusta, sosiaalityöntekijöiden kokemuksista ja näkökulmista kehitysvammaisen lapsen osallisuuden toteutumisesta. Aineiston analyysitapana käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Aineiston perusteella voidaan päätellä, että kehitysvammaisen lapsen osallisuus lastensuojelussa vaatii toteutuakseen sujuvaa ja vastuullista yhteistyötä vammaispalvelun ja muiden lapsen tuntevien tahojen sekä henkilöiden kanssa. Myös itse kohtaamiseen lapsen kanssa tulee satsata riittävästi aikaa ja tapaaminen tulee suunnitella huolellisesti, jotta lapsen osallisuus voi toteutua. Tapaamiskertoja olisi hyvä olla useampi, jotta lapseen pääsee tutustumaan kunnolla.
Participation consists of the right to gain information from any of the plans, decisions, solutions, procedures that are concerning the child itself. The child also has the right to know the reasoning behind any decisions made and hopefully be involved in all these decisions.
In this thesis the goal is to study if the participation is supported in meetings between social workers and the children. I especially want to find out how the social workers experience the child’s participation and what challenges they find in it. I also want to know what opinions they have about the subject.
In the theory section of this thesis I have explained what mental disability means in the terms of medical science/diagnostics, ability to function and from the social perspective. Child welfare and participation of the children are also covered.
This thesis is qualitative by nature. The material for this thesis consists of three thematic interviews done to social workers that have experience on working with mentally disabled children. The material is analyzed with data-driven content analysis.
After analyzing the material it is clear that the participation of a mentally disabled children in child protection needs to be well planned ahead to be successful. It also requires seamless cooperation between the social workers, disability services and the child’s caregivers. It’s also extremely important to arrange enough time and meetings to get acquainted with the child.