TikTok suomalaisten musiikkifestivaalien markkinointikanavana
Ahdeala, Iina (2022)
Ahdeala, Iina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella suomalaisten musiikkifestivaalien TikTok-markkinoinnin mahdollisuuksia erityisesti orgaanisen sisällöntuotannon näkökulmasta sekä eritellä erilaisia keinoja, joilla musiikkifestivaali voi toteuttaa ja kehittää TikTok-markkinointiaan.
Aiheeseen syvennytään ensisijaisesti tuoreiden verkkoaineistojen avulla. Lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu levy-yhtiö Warner Music Finlandin digitaalisen markkinoinnin spesialistia, jonka työnkuvaan kuuluu suurissa määrin TikTok-markkinoinnin suunnittelu ja kehittäminen.
Opinnäytetyössä pohditaan TikTokin merkitystä musiikkifestivaalien markkinointikanavana ja käydään läpi TikTokin keskeisimpiä orgaanisen sisällöntuotannon sekä maksullisen mainonnan keinoja. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan kolmen suomalaisen musiikkifestivaalin tekemää TikTok- markkinointia ja arvioidaan niiden toimivuutta applikaatiossa.
Opinnäytetyön keskeinen havainto on se, että TikTok mahdollistaa festivaaleille monipuolisen markkinointikanavan, jonka merkitys musiikkialan yrityksille on valtava ja merkitys kasvaa edelleen. Paras tapa markkinoida TikTokissa on sulautua osaksi yhteisöä osallistumalla olemassa oleviin trendeihin ja hyödyntämällä suosittuja ääniraitoja. Haasteena brändeillä on löytää tasapaino viihdyttävän ja brändin tavoitteita ajavan sisällön välillä.
Aiheeseen syvennytään ensisijaisesti tuoreiden verkkoaineistojen avulla. Lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu levy-yhtiö Warner Music Finlandin digitaalisen markkinoinnin spesialistia, jonka työnkuvaan kuuluu suurissa määrin TikTok-markkinoinnin suunnittelu ja kehittäminen.
Opinnäytetyössä pohditaan TikTokin merkitystä musiikkifestivaalien markkinointikanavana ja käydään läpi TikTokin keskeisimpiä orgaanisen sisällöntuotannon sekä maksullisen mainonnan keinoja. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan kolmen suomalaisen musiikkifestivaalin tekemää TikTok- markkinointia ja arvioidaan niiden toimivuutta applikaatiossa.
Opinnäytetyön keskeinen havainto on se, että TikTok mahdollistaa festivaaleille monipuolisen markkinointikanavan, jonka merkitys musiikkialan yrityksille on valtava ja merkitys kasvaa edelleen. Paras tapa markkinoida TikTokissa on sulautua osaksi yhteisöä osallistumalla olemassa oleviin trendeihin ja hyödyntämällä suosittuja ääniraitoja. Haasteena brändeillä on löytää tasapaino viihdyttävän ja brändin tavoitteita ajavan sisällön välillä.