1.–2. luokkalaisten motoristen taitojen vahvistaminen aamu- ja iltapäivätoiminnassa: opas Jyväskylän kaupungin Jälkkäritoiminnalle
Huhtala, Tytti; Koskenlaine, Reija; Honkanen, Henriikka (2022)
Huhtala, Tytti
Koskenlaine, Reija
Honkanen, Henriikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927684
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt ja elämäntapa muuttunut enemmän paikallaan pysyväksi. Liikunnan ja ulkoilun vähenemisen seurauksena on havaittu lasten ja nuorten motoristen taitojen heiken-tyneen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana toimi Jyväs-kylän kaupungin Jälkkäritoiminta. Tarkoituksena oli koota aamu- ja iltapäivätoiminta Jälkkärissä työsken-televille ammattilaisille tietoa lasten motoristen taitojen kehityksestä ja tukemisesta. Tavoitteena oli tuot-taa integroivaan kirjallisuuskatsaukseen perustuva opas motoristen taitojen ennakoivaan ja leikinomai-seen tunnistamiseen ja kehittämiseen yhä varhaisemmassa vaiheessa.
Tutkimuskysymyksiä olivat: 1. Millaisia keinoja 6–9-vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehittämiseen voidaan käyttää? 2. Voidaanko opasta hyödyntää konkreettisena työkaluna? Tiedonhaussa käytettiin tietokantoja Cinahl, Proquest ja Pubmed. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 10 tutkimusta, jotka analysoi-tiin käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysi-menetelmää. Kirjallisuuskatsauksen avulla vastattiin ensim-mäiseen tutkimuskysymykseen ja toiseen saatiin vastaus oppaan käyttöönotettavuuskyselyn perusteella.
Kirjallisuuskatsauksesta saatujen tulosten perusteella lasten motorisia taitoja voidaan kehittää kannusta-malla lasta leikkimään ja liikkumaan monipuolisesti. Erityisesti luonnon nähdään tukevan motoristen tai-tojen kehittymistä. Sopiva määrä ohjattua sekä vapaata liikuntaa ja leikkiä on tärkeää motoristen taitojen kehittymisen kannalta. Tutkimuksissa nousi myös esille liikunnan kautta saatujen mielekkäiden kokemuk-sien tärkeys. Käyttöönotettavuuskyselyn perusteella opas oli kohderyhmälle käyttökelpoinen ja hyödylli-nen.
Opinnäytetyön tuotoksena muodostunut opas koottiin teoreettisen viitekehyksen ja kirjallisuuskatsauk-sen avulla löytyneestä tiedosta. Opas suunniteltiin palvelemaan toimeksiantajan tarpeita ja toimintaym-päristöä. Tällä tavoin oppaan toteuttaminen tekee siitä hyödyllisen ja käyttökelpoisen työkalun paranta-maan lasten motorisia taitoja tulevia Move! -mittauksia ajatellen.
Tutkimuskysymyksiä olivat: 1. Millaisia keinoja 6–9-vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehittämiseen voidaan käyttää? 2. Voidaanko opasta hyödyntää konkreettisena työkaluna? Tiedonhaussa käytettiin tietokantoja Cinahl, Proquest ja Pubmed. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 10 tutkimusta, jotka analysoi-tiin käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysi-menetelmää. Kirjallisuuskatsauksen avulla vastattiin ensim-mäiseen tutkimuskysymykseen ja toiseen saatiin vastaus oppaan käyttöönotettavuuskyselyn perusteella.
Kirjallisuuskatsauksesta saatujen tulosten perusteella lasten motorisia taitoja voidaan kehittää kannusta-malla lasta leikkimään ja liikkumaan monipuolisesti. Erityisesti luonnon nähdään tukevan motoristen tai-tojen kehittymistä. Sopiva määrä ohjattua sekä vapaata liikuntaa ja leikkiä on tärkeää motoristen taitojen kehittymisen kannalta. Tutkimuksissa nousi myös esille liikunnan kautta saatujen mielekkäiden kokemuk-sien tärkeys. Käyttöönotettavuuskyselyn perusteella opas oli kohderyhmälle käyttökelpoinen ja hyödylli-nen.
Opinnäytetyön tuotoksena muodostunut opas koottiin teoreettisen viitekehyksen ja kirjallisuuskatsauk-sen avulla löytyneestä tiedosta. Opas suunniteltiin palvelemaan toimeksiantajan tarpeita ja toimintaym-päristöä. Tällä tavoin oppaan toteuttaminen tekee siitä hyödyllisen ja käyttökelpoisen työkalun paranta-maan lasten motorisia taitoja tulevia Move! -mittauksia ajatellen.