OPC-interventio vanhemmille, joiden lapsella on aistikäsittelyn vaikeuksia: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kauppinen, Jenna (2022)
Kauppinen, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827334
Tiivistelmä
Aistitiedon käsittelyä tarvitaan monenlaisiin toimintoihin. Toiminnan suunnittelu, sosiaaliset suhteet, tilanteeseen sopiva käyttäytyminen, liikkuminen ja oppiminen ovat esimerkkejä aistikäsittelyä vaativista toiminnoista. Jos lapsella ilmenee haasteita aistitiedon käsittelyssä, kyseessä voi olla sensorisen integraation (SI) häiriö, joka johtuu keskushermoston poikkeavasta tavasta käsitellä aistien välityksellä saatua tietoa. Häiriöstä on kyse, kun aistiedon käsittelyn haasteet vaikeuttavat arjen toimintoja. Aistitiedon säätelyn haasteiden lisäksi vaikeudet aistimusten erottelussa ja aistipohjaisessa motoriikassa liittyvät sensorisen integraation häiriöön. Aistitiedon käsittelyn vaikeuksien esiintyvyys väestössä on arviolta noin 5–10 %. Aistikäsittelyn vaikeuksien tyypilliseen asiakasryhmään kuuluvat esimerkiksi autisminkirjon häiriö ja ADHD.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia tavoitteita lasten vanhemmat asettavat Occupational Performance Coaching -menetelmään perustuvalle interventiolle, kun heidän lapsellaan on aistitiedon käsittelyn vaikeuksia, autisminkirjonhäiriö tai ADHD. Lisäksi tarkastelun kohteena oli vanhempien kokemusten kartoittaminen heille toteutuneesta valmennuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoutta valmentavan työtavan hyödyntämisestä vaihtoehtoisena interventiomenetelmänä lasten toimintaterapiassa, kun asiakasryhmänä ovat lapset, joilla on aistikäsittelyn vaikeuksia, autisminkirjon häiriö tai ADHD. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena narratiivisen kirjallisuuskatsauksen metodeja hyödyntäen. Katsauksen aineisto kerättiin ennalta määritetyin hakulausekkein CINAHL-, ProQuest- ja Janet Finnan sähköisistä tietokannoista, jotka olivat käytettävissä Jyväskylän ammattikorkeakoulun käyttöliittymillä. Mukaanotto- ja poissulkukriteereitä noudattaen aineistoksi valikoitui yhteensä neljä tutkimusartikkelia, joiden analysointi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta vanhempien asettaneen OPC-interventiolle arjen ja vapaa-ajan toiminnoissa suoriutumiseen, lapsen itsesäätelyyn ja lapsen kanssa toimimiseen liittyviä tavoitteita. Asetetuista tavoitteista suurin osa koski lapsen toiminnallista suoriutumista ja osallistumista, mutta mukana oli myös vanhempien itselleen asettamia tavoitteita. Vanhempien valmennuskokemukset olivat pääosin positiivisia vanhempien tietämyksen ja ymmärryksen lisääntyessä valmennuksen myötä, mutta kokemuksiin sisältyi myös muutosehdotuksia ja intervention aikana koettuja haasteita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia tavoitteita lasten vanhemmat asettavat Occupational Performance Coaching -menetelmään perustuvalle interventiolle, kun heidän lapsellaan on aistitiedon käsittelyn vaikeuksia, autisminkirjonhäiriö tai ADHD. Lisäksi tarkastelun kohteena oli vanhempien kokemusten kartoittaminen heille toteutuneesta valmennuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoutta valmentavan työtavan hyödyntämisestä vaihtoehtoisena interventiomenetelmänä lasten toimintaterapiassa, kun asiakasryhmänä ovat lapset, joilla on aistikäsittelyn vaikeuksia, autisminkirjon häiriö tai ADHD. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena narratiivisen kirjallisuuskatsauksen metodeja hyödyntäen. Katsauksen aineisto kerättiin ennalta määritetyin hakulausekkein CINAHL-, ProQuest- ja Janet Finnan sähköisistä tietokannoista, jotka olivat käytettävissä Jyväskylän ammattikorkeakoulun käyttöliittymillä. Mukaanotto- ja poissulkukriteereitä noudattaen aineistoksi valikoitui yhteensä neljä tutkimusartikkelia, joiden analysointi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta vanhempien asettaneen OPC-interventiolle arjen ja vapaa-ajan toiminnoissa suoriutumiseen, lapsen itsesäätelyyn ja lapsen kanssa toimimiseen liittyviä tavoitteita. Asetetuista tavoitteista suurin osa koski lapsen toiminnallista suoriutumista ja osallistumista, mutta mukana oli myös vanhempien itselleen asettamia tavoitteita. Vanhempien valmennuskokemukset olivat pääosin positiivisia vanhempien tietämyksen ja ymmärryksen lisääntyessä valmennuksen myötä, mutta kokemuksiin sisältyi myös muutosehdotuksia ja intervention aikana koettuja haasteita.