Aistit haltuun! Opas aistiyliherkille koululaisille
Rajala, Marjo (2022)
Rajala, Marjo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727068
Tiivistelmä
Aistisäätelyn häiriöitä on arvioitu esiintyvän noin 5–10 % väestöstä. Esiintyvyys on huomattavasti suurempi lapsilla, joilla on erilaisia kehityksellisiä häiriöitä tai neuropsykologisia ongelmia. Aistitiedon käsittelyn ongelmat voivat lapsella tulla esille oman käytöksen hallinnan vaikeutena, keskittymisvaikeutena, oppimisvaikeutena, yliaktiivisuutena, voimakkaina tunnereaktioina tai heikkona itsetuntona. Ongelmat voivat vaikeuttaa lapsen arjen toimintoja ja koulunkäyntiä. Aistiyliherkän lapsen toimintaa tarkastellaan opinnäytetyössä Inhimillisen toiminnan mallin avulla. Malli ohjaa näkemään ihmisen kokonaisvaltaisena toimijana vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Aistiyliherkälle lapselle ympäristötekijät ovat merkittävässä asemassa toiminnan kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen (JYTE) kuntoutuspalveluiden lasten toimintaterapia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä näyttöön perustuvaa tietoa pohjaksi aistiyliherkkien koululaisten toiminnan tukemista edistävälle oppaalle. Tarkoituksena oli selvittää aistiyliherkkyyden vaikutuksia kouluikäisten lasten arkeen ja selvittää keinoja arjen sujuvoittamiseksi nopean kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Tavoitteena oli tuottaa aistiyliherkille koululaisille kohdennettu opas, josta koululainen saa vinkkejä ja tietoa arjen toimintojen tueksi.
Oppaan kehittämisprosessi eteni lineaarisen mallin mukaisesti tarpeen arviosta suunnitteluvaiheen kautta toteutukseen ja arviointiin. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista kävi ilmi, että aistisäätelyn haasteet ja aistiyliherkkyys vaikuttavat lapsen elämään monin eri tavoin. Konkreettisina keinoina esitettiin aistiärsykkeiden vähentäminen ympäristöä muokkaamalla ja apuvälineiden käyttäminen.
Opasta tullaan käyttämään toimeksiantajan lasten ja nuorten toimintaterapiassa toimintaterapeutin työvälineenä ja psykoedukaation apuna aistiyliherkkien lasten ohjauksessa. Myös koululaisten vanhemmat, opettajat ja muut lähiaikuiset saavat oppaasta tietoa ja vinkkejä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen (JYTE) kuntoutuspalveluiden lasten toimintaterapia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä näyttöön perustuvaa tietoa pohjaksi aistiyliherkkien koululaisten toiminnan tukemista edistävälle oppaalle. Tarkoituksena oli selvittää aistiyliherkkyyden vaikutuksia kouluikäisten lasten arkeen ja selvittää keinoja arjen sujuvoittamiseksi nopean kirjallisuuskatsauksen menetelmällä. Tavoitteena oli tuottaa aistiyliherkille koululaisille kohdennettu opas, josta koululainen saa vinkkejä ja tietoa arjen toimintojen tueksi.
Oppaan kehittämisprosessi eteni lineaarisen mallin mukaisesti tarpeen arviosta suunnitteluvaiheen kautta toteutukseen ja arviointiin. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista kävi ilmi, että aistisäätelyn haasteet ja aistiyliherkkyys vaikuttavat lapsen elämään monin eri tavoin. Konkreettisina keinoina esitettiin aistiärsykkeiden vähentäminen ympäristöä muokkaamalla ja apuvälineiden käyttäminen.
Opasta tullaan käyttämään toimeksiantajan lasten ja nuorten toimintaterapiassa toimintaterapeutin työvälineenä ja psykoedukaation apuna aistiyliherkkien lasten ohjauksessa. Myös koululaisten vanhemmat, opettajat ja muut lähiaikuiset saavat oppaasta tietoa ja vinkkejä.