Tullaan tutuiksi -ohjaussuunnitelma ryhmäytymiseen varhaiskasvatuksessa
Räisänen, Mira (2022)
Räisänen, Mira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228107
Tiivistelmä
Lasten sosioemotionaalisten taitojen kehitystä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Psyykkisesti turvallisen tunneilmaston luominen lapsiryhmään mahdollistaa tunne- ja kaveritaitojen oppimisen. Ryhmäytymisellä edistetään lasten osallisuuden ja hyväksytyksi tulemisen tunnetta ryhmässä. Tunne- ja kaveritaitojen edistämisellä voidaan varhaiskasvatuksessa toteuttaa varhaista tukea ja ennaltaehkäistä lasten syrjäytymisprosesseja varhaislapsuudessa.
Tämän kehittämistyön toimeksiantajana toimi Pilke tiedepäiväkoti Väläys. Kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella ohjaussuunnitelma ryhmäytymiseen 3 - 6-vuotiaiden varhaiskasvatuksen lapsiryhmille. Kehittämistyön sisällölliset valinnat perustuivat lasten sosiaalisen taitojen ja tunnetaitojen tukemiseen liittyvään teoriakirjallisuuteen. Sisältöjä testattiin ohjaamalla ryhmäytymistä sekä tunne- ja kaveritaitoja edistäviä leikkejä ja harjoituksia varhaiskasvatusryhmille. Lopullinen ohjaussuunnitelma muokattiin saatujen havaintojen ja palautteiden perusteella.
Tuotteistamisprosessin tuloksena kehitettiin ohjaussuunnitelma, joka sisältää kahdeksan pedagogisesti suunniteltua toimintatuokiota 3 - 6-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmille. Toimintatuokiot ovat pedagogisesti suunniteltu siten, että niiden sisällöt auttavat lapsia integroitumaan helpommin osaksi varhaiskasvatusryhmää, opettavat tunne- ja kaveritaitoja sekä tukevat sosioemotionaalisten taitojen kehitystä.
Jatkokehittämistyönä ohjaussuunnitelmaa voisi jatkaa koko toimintakauden kattavaksi toimintasuunnitelmaksi. Hyvästä ryhmäytymisestä jatkuvalla suunnitelmallisella tunne- ja kaveritaitojen edistämisellä voitaisiin lisätä lasten osallisuuden kokemusta varhaiskasvatusryhmässä ja näin voidaan ehkäistä lasten syrjäytymisilmiöitä. Yhtenä jatkotutkimusaiheena voitaisiin selvittää myös kuinka vanhempien osallisuutta lapsen tunnekasvatuksessa olisi mahdollista kehittää, sekä miten kodin ja varhaiskasvatuksen yhteistyötä kyettäisiin kehittämään tukemaan paremmin lapsen sosioemotionaalisia taitoja.
Tämän kehittämistyön toimeksiantajana toimi Pilke tiedepäiväkoti Väläys. Kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella ohjaussuunnitelma ryhmäytymiseen 3 - 6-vuotiaiden varhaiskasvatuksen lapsiryhmille. Kehittämistyön sisällölliset valinnat perustuivat lasten sosiaalisen taitojen ja tunnetaitojen tukemiseen liittyvään teoriakirjallisuuteen. Sisältöjä testattiin ohjaamalla ryhmäytymistä sekä tunne- ja kaveritaitoja edistäviä leikkejä ja harjoituksia varhaiskasvatusryhmille. Lopullinen ohjaussuunnitelma muokattiin saatujen havaintojen ja palautteiden perusteella.
Tuotteistamisprosessin tuloksena kehitettiin ohjaussuunnitelma, joka sisältää kahdeksan pedagogisesti suunniteltua toimintatuokiota 3 - 6-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmille. Toimintatuokiot ovat pedagogisesti suunniteltu siten, että niiden sisällöt auttavat lapsia integroitumaan helpommin osaksi varhaiskasvatusryhmää, opettavat tunne- ja kaveritaitoja sekä tukevat sosioemotionaalisten taitojen kehitystä.
Jatkokehittämistyönä ohjaussuunnitelmaa voisi jatkaa koko toimintakauden kattavaksi toimintasuunnitelmaksi. Hyvästä ryhmäytymisestä jatkuvalla suunnitelmallisella tunne- ja kaveritaitojen edistämisellä voitaisiin lisätä lasten osallisuuden kokemusta varhaiskasvatusryhmässä ja näin voidaan ehkäistä lasten syrjäytymisilmiöitä. Yhtenä jatkotutkimusaiheena voitaisiin selvittää myös kuinka vanhempien osallisuutta lapsen tunnekasvatuksessa olisi mahdollista kehittää, sekä miten kodin ja varhaiskasvatuksen yhteistyötä kyettäisiin kehittämään tukemaan paremmin lapsen sosioemotionaalisia taitoja.