Sähköpostiautomaatio osaksi tapahtumatuotantoa
Niemi, Matias (2022)
Niemi, Matias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228051
Tiivistelmä
Koko ajan yhä enemmän digitalisoituva maailma pakottaa yritykset mukautumaan jatkuvasti markkinoinnissaan. Digitaalisen markkinoinnin yhdeksi puhutuimmista työkaluista on noussut viimeisen vuosikymmenen aikana markkinoinnin automaatio. Parhaimmillaan se voidaan valjastaa toimimaan itsenäisesti, antaen myynnille valmiiksi lämmitettyjä asiakkaita ja markkinoinnille enemmän aikaa keskittyä itse markkinoinnin kehittämiseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hiljattain käyttöönotetun Pardot-automaatiojärjestelmän käyttöä yrityksessä etenkin tapahtumamarkkinoinnin näkökulmasta. Tavoitteena oli luoda kohdeyritys Kaleva Medialle toimiva ja helposti jatkokäyttöön soveltuva suunnitelma sähköpostiautomaatiosta Kasvuherätys-tapahtuman ympärille. Tarkempia tavoitteita oli osallistujamäärän sekä palautekyselyn vastaajamäärän lisääminen. Työ keskittyy pääasiassa automaatioputken rakenteeseen, mutta sivuaa hieman myös sisällöllisiä asioita.
Kehittämismenetelmä on toiminnallinen, sillä työn tuloksena syntyi konkreettinen automaatioputken rakenne, joka annettiin kohdeyrityksen hyödynnettäväksi seuraavassa tapahtumassaan. Tietoperusta koostuu teoriaosuudesta, jossa on hyödynnetty alan kirjallisuutta rikastettuna internetistä löytyvillä alan tutkimuksilla ja muilla lähteillä. Teoriapohjan lisäksi kehitystyössä on myös empiirinen osa, jossa analysoitiin Kaleva Median automaation nykytilaa ja alan muiden toimijoiden tapahtumaviestinnän rakennetta ja sisältöä. Ennen työn aloittamista oli kohdeyritys ehtinyt järjestää jo yhden Kasvuaamiaisen, jonka automaation toiminnasta ja sisällöstä saatiin hyvää pohjaa tälle kehitystyölle.
Tuloksena tästä opinnäytetyöstä saatiin suunniteltu sähköpostiautomaation rakenne Pardot-ohjelmistoon, sekä hieman päivitetty kyselylomakkeen sisältö. Erityisesti kiinnitettiin huomiota viestien lähetysaikoihin ja määrään, sekä Pardotin tarjoamiin toiminnallisuuksiin. Työssä huomattiin, että sähköpostimarkkinoinnista etenkin tapahtumamarkkinoinnin näkökulmasta on melko suppeasti saatavilla kirjallista alan tietoa, joten empirian merkitys korostuu erityisesti tässä työssä. Johtopäätöksissä saatiin kuitenkin jalostettua digimarkkinoinnin yleisestä teoriasta arvokasta uutta tietoa myös tapahtumamarkkinointiin, esimerkiksi RACE-mallin avulla.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hiljattain käyttöönotetun Pardot-automaatiojärjestelmän käyttöä yrityksessä etenkin tapahtumamarkkinoinnin näkökulmasta. Tavoitteena oli luoda kohdeyritys Kaleva Medialle toimiva ja helposti jatkokäyttöön soveltuva suunnitelma sähköpostiautomaatiosta Kasvuherätys-tapahtuman ympärille. Tarkempia tavoitteita oli osallistujamäärän sekä palautekyselyn vastaajamäärän lisääminen. Työ keskittyy pääasiassa automaatioputken rakenteeseen, mutta sivuaa hieman myös sisällöllisiä asioita.
Kehittämismenetelmä on toiminnallinen, sillä työn tuloksena syntyi konkreettinen automaatioputken rakenne, joka annettiin kohdeyrityksen hyödynnettäväksi seuraavassa tapahtumassaan. Tietoperusta koostuu teoriaosuudesta, jossa on hyödynnetty alan kirjallisuutta rikastettuna internetistä löytyvillä alan tutkimuksilla ja muilla lähteillä. Teoriapohjan lisäksi kehitystyössä on myös empiirinen osa, jossa analysoitiin Kaleva Median automaation nykytilaa ja alan muiden toimijoiden tapahtumaviestinnän rakennetta ja sisältöä. Ennen työn aloittamista oli kohdeyritys ehtinyt järjestää jo yhden Kasvuaamiaisen, jonka automaation toiminnasta ja sisällöstä saatiin hyvää pohjaa tälle kehitystyölle.
Tuloksena tästä opinnäytetyöstä saatiin suunniteltu sähköpostiautomaation rakenne Pardot-ohjelmistoon, sekä hieman päivitetty kyselylomakkeen sisältö. Erityisesti kiinnitettiin huomiota viestien lähetysaikoihin ja määrään, sekä Pardotin tarjoamiin toiminnallisuuksiin. Työssä huomattiin, että sähköpostimarkkinoinnista etenkin tapahtumamarkkinoinnin näkökulmasta on melko suppeasti saatavilla kirjallista alan tietoa, joten empirian merkitys korostuu erityisesti tässä työssä. Johtopäätöksissä saatiin kuitenkin jalostettua digimarkkinoinnin yleisestä teoriasta arvokasta uutta tietoa myös tapahtumamarkkinointiin, esimerkiksi RACE-mallin avulla.