Teatteria Ukrainan tueksi. Lukudraama vakuttamisen välineenä.
Mäkelä, Jaana (2022)
Mäkelä, Jaana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227973
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, mihin toimiin teatterisektori Suomessa on lähtenyt tukeakseen Ukrainaa Venäjän suurhyökkäyksen alkamisen jälkeen 24.2.2022 ja millaisia tuloksia toiminnalla on saavutettu, kuten millaisiin tuottoihin ja katsojamääriin on ylletty ja kenelle saadut varat on lahjoitettu, mitä hyväntekeväisyysnäytökset ovat merkinneet tekijöilleen ja yleisölleen saatuun palautteeseen perustuen.
Tutkimuskohdetta lähestyttiin tapaustutkimuksen suunnasta. Tutkimustyössä paneuduttiin lukudraaman käytön ja vaikuttavuuden tutkintaan suhteessa muihin hyväntekeväisyysnäytöksiin, jotka olivat pääosin osana teattereiden esityssuunnitelmien mukaista ohjelmistoa. Tässä tarkoituksessa tehtiin kaksi kyselytutkimusta toinen lukudraamoja hyväntekeväisyysnäytöksinä järjestäneille teattereille ja toinen muita hyväntekeväisyysnäytöksiä järjestäneille teattereille.
Lisäksi havaintoja tehtiin kolmesta erityyppisestä lukudraamaesityksestä sekä sisältöön että tuotantoon liittyen. Kahdessa ensimmäisessä esityksessä havaintoja tehtiin katsojan näkökulmasta käsin. Kolmannessa esityksessä päästiin näkökulmaa muuttamaan tuottajan ja esiintyjän näkökulmaksi opinnäytetyön tekijän astuttua näihin rooleihin. Tämä seikka toi tutkimukseen toimintatutkimuksen piirteitä. Kolmannen esityksen yleisölle tehtiin yleisökysely sekä haastateltiin esityksen esiintyjiä.
Tuotoksena syntyi syntyi muutamia kehitysideoita siitä, millaisia tuotannollisia seikkoja teattereiden hyväntekeväisyystyötä suunniteltaessa kannattaisi ottaa huomioon jatkoa ajatellen. Lopputuloksena esitetään vinkkilista lukudraaman tuottajille. This thesis examined the actions the theatre sector in Finland has taken to support Ukraine after the start of the Russian invasion on February 24, 2022, and the results of these actions, such as the profits and audience numbers achieved and the receivers of the donated funds, as well as the meaning of the charity performances to their creators and audiences based on the feedback received.
The subject was approached as a case study. The study focused on investigating the use and impact of play readings in relation to the charity performances which already are part of a theatres' repertoire. For this purpose, two surveys were conducted, one for theatres that organized play readings as charity performances and the other for theatres that organized other charity performance.
In addition, three different types of play reading performances were observed both in terms of content and production. In the first two performances, observation was carried out from the spectator's point of view. The third performance was seen from the point of view of the producer and performer as the author of this thesis stepped into these roles. This circumstance brought features of an activity analysis to the study. An audience survey was conducted for the audience of the third performance and the performers of the play reading interviewed.
As a result, a few development ideas arose about production aspects that could be considered when planning the charity work of theatres in the future. The end result is a list of tips for play reading producers.
Tutkimuskohdetta lähestyttiin tapaustutkimuksen suunnasta. Tutkimustyössä paneuduttiin lukudraaman käytön ja vaikuttavuuden tutkintaan suhteessa muihin hyväntekeväisyysnäytöksiin, jotka olivat pääosin osana teattereiden esityssuunnitelmien mukaista ohjelmistoa. Tässä tarkoituksessa tehtiin kaksi kyselytutkimusta toinen lukudraamoja hyväntekeväisyysnäytöksinä järjestäneille teattereille ja toinen muita hyväntekeväisyysnäytöksiä järjestäneille teattereille.
Lisäksi havaintoja tehtiin kolmesta erityyppisestä lukudraamaesityksestä sekä sisältöön että tuotantoon liittyen. Kahdessa ensimmäisessä esityksessä havaintoja tehtiin katsojan näkökulmasta käsin. Kolmannessa esityksessä päästiin näkökulmaa muuttamaan tuottajan ja esiintyjän näkökulmaksi opinnäytetyön tekijän astuttua näihin rooleihin. Tämä seikka toi tutkimukseen toimintatutkimuksen piirteitä. Kolmannen esityksen yleisölle tehtiin yleisökysely sekä haastateltiin esityksen esiintyjiä.
Tuotoksena syntyi syntyi muutamia kehitysideoita siitä, millaisia tuotannollisia seikkoja teattereiden hyväntekeväisyystyötä suunniteltaessa kannattaisi ottaa huomioon jatkoa ajatellen. Lopputuloksena esitetään vinkkilista lukudraaman tuottajille.
The subject was approached as a case study. The study focused on investigating the use and impact of play readings in relation to the charity performances which already are part of a theatres' repertoire. For this purpose, two surveys were conducted, one for theatres that organized play readings as charity performances and the other for theatres that organized other charity performance.
In addition, three different types of play reading performances were observed both in terms of content and production. In the first two performances, observation was carried out from the spectator's point of view. The third performance was seen from the point of view of the producer and performer as the author of this thesis stepped into these roles. This circumstance brought features of an activity analysis to the study. An audience survey was conducted for the audience of the third performance and the performers of the play reading interviewed.
As a result, a few development ideas arose about production aspects that could be considered when planning the charity work of theatres in the future. The end result is a list of tips for play reading producers.