Kuinka värit ohjaavat pelaajaa videopeleissä
Pajari, Saku (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228002
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pohdittiin ja tutkittiin, kuinka värejä voidaan hyödyntää videopelien kehityksessä ja kuinka värit vaikuttavat pelaajaan. Työssä kerrottiin useiden esimerkkien avulla, kuinka eri tavalla värit vaikuttavat pelaajien päätöksen tekoon, ja miksi juuri valitut värit toimivat halutulla tavalla.
Opinnäytetyössä käsiteltiin lyhyesti väriopin tärkeimpiä kohtia, värien psykologisia vaikutuksia katsojalle sekä eri kulttuurien värinäkemyksiä, joiden tarkoituksena oli antaa lukijalle ymmärrys tulkita työssä esitettyjä esimerkkejä. Tutkiessa havaittiin, että tietyt värit soveltuvat paremmin käytettäväksi eri tilanteissa.
Videopelien mekaniikkojen suunnittelussa on otettava huomioon jo vallitsevat normit, etenkin kun käytetään värejä. Värejä käytettiin vahvistamaan pelien eri elementtejä, jotta pelikokemuksesta tulisi mahdollisimman mutkaton ja selkeä käyttäjälle.
Työ auttaa pelikehittäjiä ja peleistä kiinnostuneita ymmärtämään, kuinka värit auttavat ohjaamaan pelaajaa ja vahvistamaan pelin mekaniikoita.
Opinnäytetyössä käsiteltiin lyhyesti väriopin tärkeimpiä kohtia, värien psykologisia vaikutuksia katsojalle sekä eri kulttuurien värinäkemyksiä, joiden tarkoituksena oli antaa lukijalle ymmärrys tulkita työssä esitettyjä esimerkkejä. Tutkiessa havaittiin, että tietyt värit soveltuvat paremmin käytettäväksi eri tilanteissa.
Videopelien mekaniikkojen suunnittelussa on otettava huomioon jo vallitsevat normit, etenkin kun käytetään värejä. Värejä käytettiin vahvistamaan pelien eri elementtejä, jotta pelikokemuksesta tulisi mahdollisimman mutkaton ja selkeä käyttäjälle.
Työ auttaa pelikehittäjiä ja peleistä kiinnostuneita ymmärtämään, kuinka värit auttavat ohjaamaan pelaajaa ja vahvistamaan pelin mekaniikoita.