Terveydenhuollon ammattilaisen velvollisuudet ja vastuut etäneuvonnassa
Remes, Nina; Äyväri, Elina (2022)
Remes, Nina
Äyväri, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227913
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää terveydenhuollon ammattilaisen vastuut ja velvollisuudet etäneuvonnassa. Tavoitteena on edistää terveydenhuollon ammattilaisten tietoa heidän vastuistaan ja velvollisuuksistaan etäneuvontaa toteuttaessa. Opinnäytetyö on toteutettu soveltaen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää (n= 25). Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Turun ammattikorkeakoulun DIGITEKO-hanke.
Terveydenhuollon etäpalvelut ovat yleistyneet viime vuosien aikana. Etäpalvelut ovat osaltaan korvanneet perinteisiä terveydenhuollon vastaanotto- ja lähineuvontapalveluita. Ammattilaisen vastuulla on arvioida, soveltuuko potilas hoidettavaksi etäyhteyden välityksellä. Terveydenhuollon ammattilaisella on velvollisuus huomioida, että palvelun tulisi olla yhtä laadukasta kuin se olisi kasvotusten toteutettuna. Etäpalveluiden lisääntymisen myötä ammattilaisilta edellytetään uudenlaista osaamista. The goal of this bachelor’s thesis was to figure out responsibilities and duties of healthcare professionals in remote counseling. The aim of the thesis is to promote knowledge about responsibilities and duties of healthcare professionals while carrying out remote counseling. The thesis is carried out as an applied systematic review (n=25). Turku University of Applied Sciences DIGITEKO-project operates as a mandator in the thesis.
Remote healthcare services have become more common in the last couple of years. Remote services have partly substituted for traditional healthcare reception and face-to-face counseling. The responsibility of a professional is to estimate if the patient is suitable for being treated by remote access. A healthcare professional has a duty to make sure that the service should be as high-quality remotely, as it would be face-to-face. Increase of remote services leads to change of methods, and also the renewal of service chains which leads to the requirement of new competencies from professionals.
Terveydenhuollon etäpalvelut ovat yleistyneet viime vuosien aikana. Etäpalvelut ovat osaltaan korvanneet perinteisiä terveydenhuollon vastaanotto- ja lähineuvontapalveluita. Ammattilaisen vastuulla on arvioida, soveltuuko potilas hoidettavaksi etäyhteyden välityksellä. Terveydenhuollon ammattilaisella on velvollisuus huomioida, että palvelun tulisi olla yhtä laadukasta kuin se olisi kasvotusten toteutettuna. Etäpalveluiden lisääntymisen myötä ammattilaisilta edellytetään uudenlaista osaamista.
Remote healthcare services have become more common in the last couple of years. Remote services have partly substituted for traditional healthcare reception and face-to-face counseling. The responsibility of a professional is to estimate if the patient is suitable for being treated by remote access. A healthcare professional has a duty to make sure that the service should be as high-quality remotely, as it would be face-to-face. Increase of remote services leads to change of methods, and also the renewal of service chains which leads to the requirement of new competencies from professionals.