Millenniaaliesihenkilöiden työuupumuksen ennaltaehkäisy päivittäistavarakaupassa
Jaakkola, Suvi (2022)
Jaakkola, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia millenniaaliesihenkilöiden kokemuksia työuupumuksesta päivittäistavarakaupassa. Tarkoituksena on tunnistaa yhdistäviä tekijöitä kokemuksien taustalla ja löytää keinoja, joiden avulla uupumusta voisi ehkäistä. Tavoitteena on lisätä millenniaaliesihenkilöiden työssäjaksamista sekä vaikuttaa siihen, että yhä harvempi kokisi uupumusoireita työssään. Kohdeyrityksenä oli anonyymi päivittäistavaraketju.
Millenniaaleilla tarkoitetaan vuosina 1980-2000 syntynyttä sukupolvea. Tutkimuksen tietoperusta koostui työuupumuksen määrittelystä, sen oireista, altistavista tekijöistä, ennaltaehkäisystä ja esihenkilöiden kokemasta kuormituksesta. Työuupumus on häiriötila, joka on seuraus pitkittyneestä stressistä sekä työn vaatimusten ja voimavarojen epätasapainosta. Millenniaalien määritelmän lisäksi kerrotaan, minkälaisia työntekijöitä millenniaalit ovat ja miten heitä johdetaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjoituskutsua, joista yksi jaettiin kohdeyrityksen sisällä esihenkilöille ja toinen Facebookin kolmeen suljettuun ryhmään. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisältöanalyysilla. Tutkimukseen pyydettiin ottamaan osaa, jos oli millenniaalisukupolveen kuuluva myymälätason esihenkilö ja oli kokemuksia työuupumuksesta.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että työuupumus on jokaisen kohdalla omanlainen tarina. Merkittävimpiä tekijöitä uupumuksen taustalla oli huono palautteenantokulttuuri ja ilmapiiri työpaikalla ja omalta esihenkilöltä saadun tuen puute. Tutkimuksesta saatujen tuloksien mukaan työuupumukselta ehkäiseviä tekijöitä oli palautteen ja kiitoksen antaminen, esihenkilöltä saatu tuki ja hyvä työilmapiiri. Tutkimuksen tulokset tukevat aikaisemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta saatua tietoa.
Millenniaaleilla tarkoitetaan vuosina 1980-2000 syntynyttä sukupolvea. Tutkimuksen tietoperusta koostui työuupumuksen määrittelystä, sen oireista, altistavista tekijöistä, ennaltaehkäisystä ja esihenkilöiden kokemasta kuormituksesta. Työuupumus on häiriötila, joka on seuraus pitkittyneestä stressistä sekä työn vaatimusten ja voimavarojen epätasapainosta. Millenniaalien määritelmän lisäksi kerrotaan, minkälaisia työntekijöitä millenniaalit ovat ja miten heitä johdetaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjoituskutsua, joista yksi jaettiin kohdeyrityksen sisällä esihenkilöille ja toinen Facebookin kolmeen suljettuun ryhmään. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisältöanalyysilla. Tutkimukseen pyydettiin ottamaan osaa, jos oli millenniaalisukupolveen kuuluva myymälätason esihenkilö ja oli kokemuksia työuupumuksesta.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että työuupumus on jokaisen kohdalla omanlainen tarina. Merkittävimpiä tekijöitä uupumuksen taustalla oli huono palautteenantokulttuuri ja ilmapiiri työpaikalla ja omalta esihenkilöltä saadun tuen puute. Tutkimuksesta saatujen tuloksien mukaan työuupumukselta ehkäiseviä tekijöitä oli palautteen ja kiitoksen antaminen, esihenkilöltä saatu tuki ja hyvä työilmapiiri. Tutkimuksen tulokset tukevat aikaisemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta saatua tietoa.