Organisaation prosessien tunnistaminen ja kuvaaminen
Lankinen, Janne (2022)
Lankinen, Janne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnollistaa ja saada ensimmäinen prosessikuvaus jälkimarkkinoinnin prosesseista toimeksiantajalle. Opinnäytetyössä tarkastellaan prosesseja ja kartoitetaan, mitä prosessien kuvantamisessa tulisi ottaa huomioon. Työn tavoitteisiin kuului parantaa toimeksiantaja yrityksen jälkimarkkinoinnin prosessien toimintaa ja laatua sekä luoda ensimmäiset prosessikuvaukset toiminnoista.
Prosessien kuvaaminen ja mallintaminen on osa prosessijohtamisen työkalua, jonka keskeisempiä vaiheita ovat prosessien tunnistaminen, kuvaaminen, kehittäminen ja toteuttaminen.
Työn aikana saatiin selville, että prosessit koettiin tällä hetkellä osittain sekaviksi eikä prosessien hierarkiaa tunnettu. Tässä prosessien kuvaaminen antaakin todella hyvät apuvälineet havainnoida prosesseja organisaatiolle selkeässä ja yksinkertaisessa muodossa. Opinnäytetyössä tehdyt prosessikuvaukset antavat lähtökohdat yritykselle toteuttaa laajamittaista prosessien kuvantamista koko organisaatiossa.
Työn teoriatieto perustuu verkko- ja kirjalähteisiin. Teoriassa esitellään prosesseihin liittyvää käsitteistöä ja kuvaillaan kehittämistä ja mallintamista. Teoriaosuudessa käsitellään myös palvelukäsitettä ja selvitetään, mitä palvelu tarkoittaa.
Prosessien kuvaaminen ja mallintaminen on osa prosessijohtamisen työkalua, jonka keskeisempiä vaiheita ovat prosessien tunnistaminen, kuvaaminen, kehittäminen ja toteuttaminen.
Työn aikana saatiin selville, että prosessit koettiin tällä hetkellä osittain sekaviksi eikä prosessien hierarkiaa tunnettu. Tässä prosessien kuvaaminen antaakin todella hyvät apuvälineet havainnoida prosesseja organisaatiolle selkeässä ja yksinkertaisessa muodossa. Opinnäytetyössä tehdyt prosessikuvaukset antavat lähtökohdat yritykselle toteuttaa laajamittaista prosessien kuvantamista koko organisaatiossa.
Työn teoriatieto perustuu verkko- ja kirjalähteisiin. Teoriassa esitellään prosesseihin liittyvää käsitteistöä ja kuvaillaan kehittämistä ja mallintamista. Teoriaosuudessa käsitellään myös palvelukäsitettä ja selvitetään, mitä palvelu tarkoittaa.