Simulaatio-oppiminen ensihoitajakoulutuksessa : lisää todentuntuisuutta Turku AMK:n simulaatioihin
Soupas, Santtu; Mikkonen, Iida; Pihkala, Aaro (2022)
Soupas, Santtu
Mikkonen, Iida
Pihkala, Aaro
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927558
Tiivistelmä
Simulaatio-oppiminen on keskeinen osa jokaisen ensihoitajan koulutus- ja urapolkua. Onnistunut simulaatio on erinomainen oppimiskokonaisuus, jossa teoria ja käytännön osaaminen tuodaan yhdeksi kokonaisuudeksi. Simulaation onnistumiseen vaikuttaa moni asia ympäristön realistisuudesta oppimiskeskusteluun simulaation jälkeen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä todentuntuisuutta Turku AMK:n simulaatioihin
keräämällä materiaalia, kuten lääkepakkauksia, kelakortteja, sydänfilmejä, vaatteita sekä muuta simulaation todentuntuisuutta parantavaa aineistoa. Tämän lisäksi tuotettiin seurantalomake oppimiskeskustelun tueksi. Tavoitteena oli tehostaa ensihoitajaopiskelijoiden oppimista simulaatioissa lisäämällä simulaatiotilanteiden todentuntuisuutta sekä tukea simulaatioiden seurantaa palautelomakkeella. Toiminnallisen osuuden tueksi valmistui kirjallinen tuotos, jossa käsitellään simulaatio-oppimiseen vaikuttavia oppimisteorioita sekä simulaatioita, niiden historiaa, nykytilannetta simulaatiotilojen ja ympäristön näkökulmasta sekä tehtiin katsaus tulevaan.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tarkoituksena oli tuoda simulaatioihin elementtejä, joilla voidaan lisätä todentuntuisuutta. Ensihoitajan on tärkeää työssään havainnoida ympäristöään, sillä se voi antaa paljon tietoa potilaan tilasta ja taustoista. Potilaan taustojen selvittämiseksi luotiin ulkonäöltään aitoa vastaavia kelakortteja, lääkelistapohja sekä valmiita lääkelistoja. Potilaan oireisiin voidaan löytää vastauksia ympäristössä olevista lääkepurkeista tai alkoholipulloista, joten niitä on kerätty materiaaliksi simulaatioita varten. Todentuntuisuutta voidaan tuoda simulaatioihin myös sotkemalla vaatteita ja käyttämällä potilasta esittävän opiskelijan päällä arkisia vaatteita työvaatteiden sijaan. Lisäksi osana opinnäytetyötä on kerätty myös sydänfilmejä ja muuta rekvisiittaa, kuten aikakausilehtiä. Tärkein osa simulaatio-oppimista on oppimiskeskustelu, tämän tueksi luotiin seurantalomake, jota simulaatiota seuraavat henkilöt voivat hyödyntää simulaatiota seuratessa sekä palautekeskustelussa palautteen antamisen yhteydessä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä todentuntuisuutta Turku AMK:n simulaatioihin
keräämällä materiaalia, kuten lääkepakkauksia, kelakortteja, sydänfilmejä, vaatteita sekä muuta simulaation todentuntuisuutta parantavaa aineistoa. Tämän lisäksi tuotettiin seurantalomake oppimiskeskustelun tueksi. Tavoitteena oli tehostaa ensihoitajaopiskelijoiden oppimista simulaatioissa lisäämällä simulaatiotilanteiden todentuntuisuutta sekä tukea simulaatioiden seurantaa palautelomakkeella. Toiminnallisen osuuden tueksi valmistui kirjallinen tuotos, jossa käsitellään simulaatio-oppimiseen vaikuttavia oppimisteorioita sekä simulaatioita, niiden historiaa, nykytilannetta simulaatiotilojen ja ympäristön näkökulmasta sekä tehtiin katsaus tulevaan.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tarkoituksena oli tuoda simulaatioihin elementtejä, joilla voidaan lisätä todentuntuisuutta. Ensihoitajan on tärkeää työssään havainnoida ympäristöään, sillä se voi antaa paljon tietoa potilaan tilasta ja taustoista. Potilaan taustojen selvittämiseksi luotiin ulkonäöltään aitoa vastaavia kelakortteja, lääkelistapohja sekä valmiita lääkelistoja. Potilaan oireisiin voidaan löytää vastauksia ympäristössä olevista lääkepurkeista tai alkoholipulloista, joten niitä on kerätty materiaaliksi simulaatioita varten. Todentuntuisuutta voidaan tuoda simulaatioihin myös sotkemalla vaatteita ja käyttämällä potilasta esittävän opiskelijan päällä arkisia vaatteita työvaatteiden sijaan. Lisäksi osana opinnäytetyötä on kerätty myös sydänfilmejä ja muuta rekvisiittaa, kuten aikakausilehtiä. Tärkein osa simulaatio-oppimista on oppimiskeskustelu, tämän tueksi luotiin seurantalomake, jota simulaatiota seuraavat henkilöt voivat hyödyntää simulaatiota seuratessa sekä palautekeskustelussa palautteen antamisen yhteydessä.