HUMANAN SISÄISEN KOULUTTAJAVERKOSTON KEHITTÄMISSUUNTIEN KARTOITUS
Liukkonen, Katja (2022)
Liukkonen, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127877
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tutkimuksellista tietoa kehittämis-työn pohjaksi Humanan sisäisen kouluttajaverkoston kehittämiseksi. Humana on yksityinen sosiaalipalveluiden tuottaja, joka tuottaa palveluita kolmella eri toimialalla, lastensuojelun laitospalveluita, avopalveluita ja asumispalveluita. Humana on aloittanut sisäisen kouluttajaverkoston kokoamisen mahdollistaakseen osaamisen jakamisen sekä ammatillisen kehittymisen työntekijöilleen, tavoitteenaan olla kattavasti erikoistunut ja laadukas oman alansa valtakunnallinen palveluntuottaja. Humanan pyrkimyksenä on rakentaa Suomeen laadukas ja kattava sosiaali- ja hoivapalveluita tuottava kokonaisuus.
Tutkimuskysymykset opinnäytetyölle olivat mitä Humanan sisäisellä kouluttaja-verkostolla tavoitellaan sekä kuinka kehittää osaamisen jakamista ja asiantunti-juuden kehittymistä Humanalla sisäisen kouluttajaverkoston avulla.
Opinnäytetyön aineisto koostui teemahaastatteluista, jotka kerättiin Bikva-aineistonkeruumallia mukaillen. Bikva-aineistonkeruumallin tavoitteena on tuoda kokemuksia alemmalta tasolta ylöspäin, pitäen kuitenkin kaikkien tasojen mielipiteitä tasavertaisina aineiston analyysissä. Haastatteluiden kohderyhmät olivat Humanan työntekijät, Humanan sisäiset kouluttajat, Humanan henkilös-töpäällikkö sekä Humanan toimialajohtajat avopalveluista, asumispalveluista sekä lastensuojelupalveluista. Aineisto oli otanta, jossa pyrittiin huomiomaan Humanan eri toimialojen edustus sekä maantieteellinen kattavuus. Aineiston analyysinä oli teemoittelu haastatteluaiheiden ympärille vastaajaryhmittäin. Haastattelut tehtiin maaliskuussa 2022 etäyhteyksin.
Opinnäytetyön tuloksissa keskeisiksi teemoiksi nousivat asiantuntijuus Humanassa, koulutusten laatu ja resursointi sekä verkostoituminen ja osaamisen hyödyntäminen yli Humanan sisäisten toimialarajojen. Toimivan sisäisen kouluttajaverkoston mahdollisuuksiksi nostettiin asiakastyön laadun lisääntyminen, työhyvinvoinnin lisääntyminen osaamisen lisääntymisen ja ratkaisukeskeisen työotteen omaksumisen myötä sekä asiantuntijuuden kehittyminen, joka palve-lee moniulotteisesti sekä asiakastyötä, alan pitovoimaa, että uusien myytävien palveluiden löytämistä. Toive organisaatiokulttuurin muutoksesta kohti ratkai-sukeskeisen ja valmentavan työotteen omaksumista osaksi omaa työtä, mutta myös osaksi tiimien työskentelyä on aineistosta tulkittavissa.
Asiasanat: Henkilöstökoulutus, neuropsykiatriset häiriöt, kouluttajakoulutus, kehittäminen, elinikäinen oppiminen
Tutkimuskysymykset opinnäytetyölle olivat mitä Humanan sisäisellä kouluttaja-verkostolla tavoitellaan sekä kuinka kehittää osaamisen jakamista ja asiantunti-juuden kehittymistä Humanalla sisäisen kouluttajaverkoston avulla.
Opinnäytetyön aineisto koostui teemahaastatteluista, jotka kerättiin Bikva-aineistonkeruumallia mukaillen. Bikva-aineistonkeruumallin tavoitteena on tuoda kokemuksia alemmalta tasolta ylöspäin, pitäen kuitenkin kaikkien tasojen mielipiteitä tasavertaisina aineiston analyysissä. Haastatteluiden kohderyhmät olivat Humanan työntekijät, Humanan sisäiset kouluttajat, Humanan henkilös-töpäällikkö sekä Humanan toimialajohtajat avopalveluista, asumispalveluista sekä lastensuojelupalveluista. Aineisto oli otanta, jossa pyrittiin huomiomaan Humanan eri toimialojen edustus sekä maantieteellinen kattavuus. Aineiston analyysinä oli teemoittelu haastatteluaiheiden ympärille vastaajaryhmittäin. Haastattelut tehtiin maaliskuussa 2022 etäyhteyksin.
Opinnäytetyön tuloksissa keskeisiksi teemoiksi nousivat asiantuntijuus Humanassa, koulutusten laatu ja resursointi sekä verkostoituminen ja osaamisen hyödyntäminen yli Humanan sisäisten toimialarajojen. Toimivan sisäisen kouluttajaverkoston mahdollisuuksiksi nostettiin asiakastyön laadun lisääntyminen, työhyvinvoinnin lisääntyminen osaamisen lisääntymisen ja ratkaisukeskeisen työotteen omaksumisen myötä sekä asiantuntijuuden kehittyminen, joka palve-lee moniulotteisesti sekä asiakastyötä, alan pitovoimaa, että uusien myytävien palveluiden löytämistä. Toive organisaatiokulttuurin muutoksesta kohti ratkai-sukeskeisen ja valmentavan työotteen omaksumista osaksi omaa työtä, mutta myös osaksi tiimien työskentelyä on aineistosta tulkittavissa.
Asiasanat: Henkilöstökoulutus, neuropsykiatriset häiriöt, kouluttajakoulutus, kehittäminen, elinikäinen oppiminen