Ohjauksen vahvistaminen opinnollistamistyössä
Aarnio, Sonja (2022)
Aarnio, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027802
Tiivistelmä
Tässä kehittämistyössä tavoiteltiin ohjaustyön vahvistumista ja kehitettiin tutkinnon osia suorittavien valmentautujien ohjausta. Tilaajana oli Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia, Saako oppia (ESR) -hanke. Tutkimus toteutettiin Hämeenlinnassa toimivassa työvalmennussäätiössä ja siinä tuotettiin vertailutietoa hankkeelle.
Työssä pohdittiin koulutuksen ja sen puutteen sosiaalisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia sekä tavoiteltiin tietämyksen ja ymmärryksen lisääntymistä valmentautujien tilanteista. Valmentautujien ammatilliset opinnot ovat monesti keskeytyneet varhaisessa vaiheessa ja kynnys koulutukseen palaamiseen on korkea. Opinnollistaminen tarjoaa matalankynnyksen keinon opiskeluvalmiuksien vahvistamiseen ja tutkinnon osien suorittamiseen. Vaihtoehtoisena oppimisympäristönä toimiva työpaja on tiiviissä yhteistyössä koulutuksen järjestäjien kanssa. Tutkimuksen pääasiallisena kohderyhmänä olivat opintosuorituksia ohjaavat työvalmentajat ja heidän tarpeitaan palvelevana tavoitteena oli löytää työkaluja ohjaamisen vahvistamiseen. Lähestymistapana oli toimintatutkimus ja valmentajien kanssa ja hankkeen palavereissa työskenneltiin osallistuvan yhteis- ja vertaiskehittämisen keinoin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui minäpystyvyyden ja voimaantumisen käsitteistöön sekä pystyvyysuskomuksia vahvistavien ja voimaantumista edistävien tekijöiden tarkasteluun. Opinnäytetyössä tarkasteltiin ohjaamisen perusteita ja tavoiteltiin ohjauksen ideaalitilannetta, jossa valmentautujan voimaantuminen johtaa kohti minäpystyvyyttä.
Aineistonkeräys toteutettiin työvalmentajille suunnatun Webropol-kyselyn ja heille järjestetyn kolmen erisisältöisen työpajan avulla. Tuotoksena toteutettiin ohjauksen tukimateriaali työvalmentajille. Materiaaliin koottiin tietoperustaan pohjaavia, valmennustyöhön sopivia ajatuksia, vinkkejä ja harjoitteita. Materiaalia testattiin työpajoissa varmistamalla sen käytettävyys ja siihen sisällytettiin valmentautujia opinnollistamiseen perehdyttävä osio. Materiaali on sovellettavissa työpajakentän opinnollistamistyössä laajemminkin. The aim of this development work was to strengthen the coaching trainees in crediting their work experience as parts of upper secondary vocational degrees. This thesis was commissioned by an ESF-funded project, Accessibility in educational pathways and the right to learn - Is learning achievable for me? The study was carried out in a Work Foundation in the City of Hämeenlinna and it produced comparative information for the project.
Both the social and societal impacts of education and lack of education have been considered in the study. The study is aimed at raising awareness and increasing understanding the situation of trainees. The trainees’ vocational studies have often been discontinued at an early stage, and returning to studies requires high effort. Education provides an accessible way to strengthen their learning capacity. The Work Foundation, as an alternative learning environment, co-operates with the vocational schools. The approach of this thesis was action research and the working methods included participatory co-operation and co-creation.
The theoretical framework relies on self-efficacy and the theory of empowerment. Both include ideas of strengthening experiences that make progress in learning possible and help people to face future challenges with greater confidence. The thesis examines the bases of coaching and seeks its ideal status, where the empowerment of the learner leads towards self-efficacy. The data was gathered both by conducting a Webropol survey for work coaches and organizing three workshops with different agendas.
The product of the thesis is support material for coaching. It consists of ideas, tips and exercises suitable for coaching. The produced support material includes an introduction section for trainees, and its content was tested, and usability ensured in workshops.
Työssä pohdittiin koulutuksen ja sen puutteen sosiaalisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia sekä tavoiteltiin tietämyksen ja ymmärryksen lisääntymistä valmentautujien tilanteista. Valmentautujien ammatilliset opinnot ovat monesti keskeytyneet varhaisessa vaiheessa ja kynnys koulutukseen palaamiseen on korkea. Opinnollistaminen tarjoaa matalankynnyksen keinon opiskeluvalmiuksien vahvistamiseen ja tutkinnon osien suorittamiseen. Vaihtoehtoisena oppimisympäristönä toimiva työpaja on tiiviissä yhteistyössä koulutuksen järjestäjien kanssa. Tutkimuksen pääasiallisena kohderyhmänä olivat opintosuorituksia ohjaavat työvalmentajat ja heidän tarpeitaan palvelevana tavoitteena oli löytää työkaluja ohjaamisen vahvistamiseen. Lähestymistapana oli toimintatutkimus ja valmentajien kanssa ja hankkeen palavereissa työskenneltiin osallistuvan yhteis- ja vertaiskehittämisen keinoin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui minäpystyvyyden ja voimaantumisen käsitteistöön sekä pystyvyysuskomuksia vahvistavien ja voimaantumista edistävien tekijöiden tarkasteluun. Opinnäytetyössä tarkasteltiin ohjaamisen perusteita ja tavoiteltiin ohjauksen ideaalitilannetta, jossa valmentautujan voimaantuminen johtaa kohti minäpystyvyyttä.
Aineistonkeräys toteutettiin työvalmentajille suunnatun Webropol-kyselyn ja heille järjestetyn kolmen erisisältöisen työpajan avulla. Tuotoksena toteutettiin ohjauksen tukimateriaali työvalmentajille. Materiaaliin koottiin tietoperustaan pohjaavia, valmennustyöhön sopivia ajatuksia, vinkkejä ja harjoitteita. Materiaalia testattiin työpajoissa varmistamalla sen käytettävyys ja siihen sisällytettiin valmentautujia opinnollistamiseen perehdyttävä osio. Materiaali on sovellettavissa työpajakentän opinnollistamistyössä laajemminkin.
Both the social and societal impacts of education and lack of education have been considered in the study. The study is aimed at raising awareness and increasing understanding the situation of trainees. The trainees’ vocational studies have often been discontinued at an early stage, and returning to studies requires high effort. Education provides an accessible way to strengthen their learning capacity. The Work Foundation, as an alternative learning environment, co-operates with the vocational schools. The approach of this thesis was action research and the working methods included participatory co-operation and co-creation.
The theoretical framework relies on self-efficacy and the theory of empowerment. Both include ideas of strengthening experiences that make progress in learning possible and help people to face future challenges with greater confidence. The thesis examines the bases of coaching and seeks its ideal status, where the empowerment of the learner leads towards self-efficacy. The data was gathered both by conducting a Webropol survey for work coaches and organizing three workshops with different agendas.
The product of the thesis is support material for coaching. It consists of ideas, tips and exercises suitable for coaching. The produced support material includes an introduction section for trainees, and its content was tested, and usability ensured in workshops.