Hahmosuunnittelu tarinalliseen ympäristöön: tutustuminen hahmosuunnittelussa käytettäviin keinoihin
Keskinen, Jesse (2022)
Keskinen, Jesse
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927648
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuin hahmosuunnitteluun tarinallisissa ympäristöissä ja hahmosuunnittelussa käytettäviin menetelmiin. Tuotin hahmosuunnitelmia kolmeen erilaiseen tarinalliseen ympäristöön samalla, kun pohdiskelin hahmosuunnittelussa vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössäni pohdin, miten luoda hahmoja ja ilmentää hahmojen persoonallisuutta ja luonteenpiirteitä käyttäen muoto-, väri- sekä elekieltä, sekä miten peilata ympäristöä ja tarinaa osaksi hahmoja.
Analysoin hahmosuunnitelmiani käyttäen formalistisia ja semioottisia analyysimenetelmiä ja vertailin tuotettuja hahmojani jo olemassa oleviin hahmoihin käyttäen toimivan hahmon piirteitä. Tietopohjana käytin artikkeleja ja videoita hahmosuunnittelusta, kuvittamisesta, muotokielestä sekä taiteilijoiden ja hahmosuunnittelijoiden työprosesseista ja työtoimenkuvasta.
Tutkimustuloksina havaitsin, että hahmosuunnittelu sisältää useita työvaiheita, jotka sisältävät pohdintaa, ideointia, visualisointia sekä laajaa taustatutkimusta. Hahmosuunnittelijan tulee ymmärtää idea, jonka hän haluaa esittää, ja tuntea hahmo sekä tarina, jota varten hahmoa luodaan. Hänellä tulee olla jonkinlaista tietotaitopohjaa taiteellisesta ja visuaalisesta työskentelystä, ymmärrystä muodon ja värin käyttöön ja selkeä suunnitelma, miten toteuttaa hahmon suunnittelua, kyetäkseen toteuttamaan hahmosuunnittelua tehokkaasti. Tässä opinnäytetyössä esitettyjä menetelmiä voi hyödyntää hahmosuunnittelussa niin animaatioihin, kuvakirjoihin, sarjakuviin kuin peleihin.
Analysoin hahmosuunnitelmiani käyttäen formalistisia ja semioottisia analyysimenetelmiä ja vertailin tuotettuja hahmojani jo olemassa oleviin hahmoihin käyttäen toimivan hahmon piirteitä. Tietopohjana käytin artikkeleja ja videoita hahmosuunnittelusta, kuvittamisesta, muotokielestä sekä taiteilijoiden ja hahmosuunnittelijoiden työprosesseista ja työtoimenkuvasta.
Tutkimustuloksina havaitsin, että hahmosuunnittelu sisältää useita työvaiheita, jotka sisältävät pohdintaa, ideointia, visualisointia sekä laajaa taustatutkimusta. Hahmosuunnittelijan tulee ymmärtää idea, jonka hän haluaa esittää, ja tuntea hahmo sekä tarina, jota varten hahmoa luodaan. Hänellä tulee olla jonkinlaista tietotaitopohjaa taiteellisesta ja visuaalisesta työskentelystä, ymmärrystä muodon ja värin käyttöön ja selkeä suunnitelma, miten toteuttaa hahmon suunnittelua, kyetäkseen toteuttamaan hahmosuunnittelua tehokkaasti. Tässä opinnäytetyössä esitettyjä menetelmiä voi hyödyntää hahmosuunnittelussa niin animaatioihin, kuvakirjoihin, sarjakuviin kuin peleihin.