Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen 3-6-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa
Karjalainen, Emma; Oikarinen, Sanni (2022)
Karjalainen, Emma
Oikarinen, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa suomenkielistä ja ajankohtaista tietoa 3–6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kuvailevan ja integroivan kirjallisuuskatsauksen tavoin syventää ymmärrystä siitä, miten varhaiskasvatuksessa on tuettu lasten sosioemotionaalista kehitystä. Tutkimuskysymykset ovat kuinka lapsen sosioemotionaalista kehitystä tuetaan ja miten varhaiskasvatuksessa toteutettavaa sosioemotionaalisen kehityksen tukea tulisi kehittää?
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin aihetta sosioemotionaalisen kehityksen ja tunnetaitojen käsitteiden sekä varhaiskasvatuslain ja varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen kautta. Teoreettinen viitekehys pohjautui kirjallisuuteen, verkkojulkaisuihin ja tutkimuksiin. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia neljästä vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista, yhdestä pro gradu- tutkielmasta ja yhdestä väitöskirjasta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia erottelemalla tutkimuskysymyksiin vastaavia teemoja. Pääteemoiksi valikoitui lapsi- opettaja välinen suhde, havainnointi, ammatillinen osaaminen ja lasten välisten vertaissuhteiden tukeminen. Kirjallisuuskatsauksen teemojen huomattiin olevan yhteydessä toisiinsa.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset laajensivat käsitystä, kuinka suomalaisessa varhaiskasvatuksessa lasten sosioemotionaalista kehitystä tuetaan. Aineiston pohjalta voidaan todeta varhaiskasvatuksen ammattilaisen roolin olevan merkittävä lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että aikuisen ja lapsen välinen lämmin vuorovaikutus ja hyväksyntä, lapsiryhmissä vallitseva ilmapiiri, toimintakulttuuri sekä pedagogiikan laatu tukevat lapsen sosioemotionaalisten taitojen oppimista. Kirjallisuuskatsauksen tulosten avulla aihetta voitiin tarkastella laajemmin yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opinnäytetyö tarjoaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille ajankohtaista tietoa aiheesta, jotta toimintaa voidaan kehittää lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemisen turvaamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin aihetta sosioemotionaalisen kehityksen ja tunnetaitojen käsitteiden sekä varhaiskasvatuslain ja varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen kautta. Teoreettinen viitekehys pohjautui kirjallisuuteen, verkkojulkaisuihin ja tutkimuksiin. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia neljästä vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista, yhdestä pro gradu- tutkielmasta ja yhdestä väitöskirjasta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia erottelemalla tutkimuskysymyksiin vastaavia teemoja. Pääteemoiksi valikoitui lapsi- opettaja välinen suhde, havainnointi, ammatillinen osaaminen ja lasten välisten vertaissuhteiden tukeminen. Kirjallisuuskatsauksen teemojen huomattiin olevan yhteydessä toisiinsa.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset laajensivat käsitystä, kuinka suomalaisessa varhaiskasvatuksessa lasten sosioemotionaalista kehitystä tuetaan. Aineiston pohjalta voidaan todeta varhaiskasvatuksen ammattilaisen roolin olevan merkittävä lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että aikuisen ja lapsen välinen lämmin vuorovaikutus ja hyväksyntä, lapsiryhmissä vallitseva ilmapiiri, toimintakulttuuri sekä pedagogiikan laatu tukevat lapsen sosioemotionaalisten taitojen oppimista. Kirjallisuuskatsauksen tulosten avulla aihetta voitiin tarkastella laajemmin yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opinnäytetyö tarjoaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille ajankohtaista tietoa aiheesta, jotta toimintaa voidaan kehittää lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemisen turvaamiseksi.